Det stora blå

Sport:

Sport:
3,6

Handling: Havets blåsvarta djup lockar dykaren Mayol till återupprepade farofyllda försök att slå världsrekordet i fridykning. Han utkämpar en konstant kamp mot både naturens benhårda och kompromisslösa gränser, och mot barndomsvännen Enzo, som i stort sett bara tävlar för pengarnas skull.

År: 1988
Regissör: Luc Besson
Originaltitel: Le Grand Bleu
Alternativ titel:The Big Blue (Storbritannien)
Ursprungsland: Frankrike, USA, Italien
Alessandra Vazzoler
Geoffrey Carey

Copyright Gaumont

Nefern

Jag tycker att det var en fin idé, att filmen skulle handla om en man som varken var fisk eller människa utan något mittemellan.. Det påminner mig om en dikt jag läste om en sjöjungfru en gång... Och upplägget var också väldigt bra, jag håller med om att slutet var helt underbart, och början var också mycket bra.

Men jag var inte särskilt imponerad av filmningen, med tanke på omständigheterna hade det kunnat bli en helt fantastiskt vacker film, nu kändes det lite bortkastat nästan för jag blev mest bara yr av filmningen. Och musiken sabbade en hel del! Dålig 80-talsbaserad musik som gjorde att allting kändes smörigt och svårfattligt. Dessutom var den lite för lång. Men jo..nog är det en fyra ändå. Andra gången jag såg den slogs jag av hur stilla och fin den var, och framförallt väldigt poetisk.

The Sulkster

Ett totalt mästerverk! Jag helt enkelt älskar denna film. Den är så oärhört poetiskt och vacker.
Från de oändliga vyerna i naturen till människans oändliga djup. Bildspelet som hittar en fullkomlig harmoni i sin stillsamhet. Skådespelarna som med sina totala motsatser smälter in i varandra. Musiken som verkar ha skrivits av havet själv försätter ens alla sinnen i dvala, i en meditation av livet.

En mycket vacker film på alla sätt och vis. Fotot är snyggt både på land och under vattnet. Musiken är perfekt komponerad till scenerna. Och karaktärerna är sympatiska, med hjälp av bra skådespeleri av Reno och Barr. Luc Besson må vara känd för sina actionfilmer som Nikita och Leon, men här visar han prov på känsla för djupt drama också.

Det fina fotot och undervattensscenerna räddar en film som jag egentligen tyckte var relativt oengagerande och trög.

Riktigt härlig rulle med otroligt bra filmade scener under ytan.Härligt skådespel men dock lite för lång och seg.Även en hel del roliga scener.Klar trea!

Gud vilken dryg film jag hatar den den är meningslös! Så himla dålig ! hatar denna film rekomenderas inte om man inte gilllar dryga filmer!

Audrey T

Det här var länge min absoluta favoritfilm och ligger fortfarande högt på listan på grund av den vackra och lite magiska historien. Filmmusiken blev mycket känd och passar perfekt till havsbilderna. Filmen har kärlek, humor, glädje, sorg och dessutom en massa delfiner, kan det bli bättre? Rosanna Arquettes bästa roll, helt klart. Och jag älskar Jean Reno som Enzo!

Slutet förstörde hela filmen för mig!

En av min favorit-filmer. Luc Bessons värdigt långa mästerverk. starten på filmen är lugn och introducerar på ett enkelt sätt. Rollerna presenteras i ordning och rollistan är bra. Reno har en speciel plats hos Besson, Barr är ett litet wildcard medan Arquette är ett förbipassande val.
Filmen är övermanövrerande och det blir storslaget med all den maffiga musik som Eric Serra sköljer över en.

Filmen är simpel men ändå så stor. Karaktärernas liv är oundvikliga att inte sympatisera med och viljan att se filmen till slutet. Slutet är det ultimata slutet som är ett av de vackraste avslutningar på en film som jag någonsin sett.

Nr 98 på min Topp 250. En klar 4:a både som film och som drama.

Taglines: Between what you know and what you wish, lies the secret of... [The Big Blue] / The sea has a secret. [Australian poster] / Danger...Like Passion...Runs Deep

Underbar film av Luc Besson som växer varje gång man ser den. Bra skådespel, vackra miljöer, bra foto, skön och varm känsla i filmen rakt igenom samt riktigt, riktigt fin och minnesvärd musik av Eric Serra.

OBS: se den långa versionen!

Trivia: The stranded ship where Enzo rescues the diver is named "Olympia" and is still there in Amorgos, Greece. / The most financially successful French film of the 1980s (it was such a hit in France that it played for over a year in theatres).