Blues Brothers

Musik:

Musik:

Handling: Jake Blues har just kommit ut från fängelset. Tillsammans med sin bror samlar han ihop sitt gamla blues-band. De ska försöka spela ihop pengar för att rädda det katolska kloster som bröderna är uppvuxna i.

År: 1980
Regissör: John Landis
Originaltitel: The Blues Brothers
Längd: 02:13, 02:28 (Extended version)
Ingår i tema: Dans

Carrie Fisher
John Candy

Copyright Universal Pictures

Therold

Kanske för mycket sång och dans, men äsch, den är ju helt underbar! Bilkrascharna är vansinnigt underhållande - hur tusan kan så många bilar sladda så enormt (det är ju ändå inte vinter)? Skådespelarna är självlysande. Enormt uppfriskande med Carrie Fisher i en biroll. Flera oförglömliga scener. En av de filmer jag uppskattade mest i ungdomens fagra dagar.

Savannah

Älskar! En helsjuk film med underbart roliga skådisar och en totalt egensinnig humor. Missa inte Aretha Franklin, den suveräna musiken (jag säger bara "Stand by your man" - kalas!) och den härliga dialekten som talas i filmen. Inte en film för alla, men för alla oss med hyfsat sjuk humor och sinne för bra musik!

Radiohead

En av de bästa komedifilmerna någonsin! Bra musik, sjuk humor och en bra handling! Och även om jag inte är så gammal så kände jag igen de flesta av musikerna.

Och tjejen som försöker mörda dom hela tiden är ju hysteriskt rolig!

En 3:a pga musiken och originalartisterna annars skulle den fått en svag 2:a

det var iof ett tag sedan jag såg den här filmen, men jag minns att jag verkligen älskade den :)

Hitschmidt

Otroligt rolig film, med superbra musik. En klassiker.

Miss_Archive

Jag älskar den sanslösa humorn och alla hysteriska biljakter! <3 Elwood och Joliet Jake är underbara, percis som deras musik.

crack_of_dawn

Nåja... Den höll mig inte fastklistrad vid tv-rutan, men jobbade sig så småning om upp till en hysad standard. (Who am I kidding here?)

-Nej. Ingen film jag vill se igen. Musiken var bitvis bra dock.

Therold

madeleine_g

har tyckt om filmen sen jag var liten. Musiken är helt underbar och det finns en hel del scener i den här filmen som man aldrig glömmer. Allra helst inte slut scenen :P

Blues Brothers 2000 (1998)