Clockwork Orange

3,9

Handling: Huliganen Alex har kul på sitt eget speciella sätt. Han har kul på bekostnad av andra. Alex resa från omoralisk värsting till hjärntvättad modell för medborgare och tillbaka igen är Stanley Kubricks framtidsvision baserad på Anthony Burgess roman.

År: 1971

James Marcus
Aubrey Morris
Godfrey Quigley

Philly

1a på min lista. Jag såg den för första gången när jag var 13 och sa då att jag precis hade sett den bästa filmen någonsin, och det tycker jag fortfarande. Än idag hittar jag saker, se nya saker som jag inte gjort innan. Vad mer kan man begära av en film? Den har fantastiska skådespelare rakt igenom, ett foto och inramning om sitter där den ska, klippt till perfektion där varje ruta är en upplevelse, musik som paradoxalt nog är perfekt till filmens tema och sitter som en smäck med bilderna, ett tempo och en rytm som är skön, en sconografi och kameraverk som inte är av denna värld (inte -71 iaf), och uppe på allt detta ett tema som är så rätt i tiden, än idag, och provocerande som man kan diskutera i all oändlighet fram och tillbaka. Och allt berättas med en satir och med mörk humor. Filmen fungerar på så många olika nivåer, otroligt mångbottnad. Kubricks framtidsvision om vårt samhället blev verklighet... Perfektion.

L Boom

En av tidernas bästa och mest obehagliga filmer, och trots sitt ämne en mycket intelligent film som borde ingå i varje baskurs i psykologi.

Ett tips till alla språkvetare är att läsa boken också eftersom Alex och de andras sätt att tala kommer ännu mer till sin rätt där.

Clockwork Orange gav mig en filmupplevelse jag aldrig kommer att glömma. Den är gripande, har bra skådespelare och ställer en rad tunga etiska frågor. Sammanhanget är dock inte alltid det bästa, och slutet kom väl plötsligt.
Det är en allmän uppfattning att filmen med sina 35 år på nacken är en smula omodern. Vid första anblicken kan jag väl hålla med, men samtidigt är det egentligen inte relevant. Filmen dokumenterar en förgången tid, och för att filmen ska kännas realistisk bör skillnaderna finnas där.
"No time for the old in-out, love, I've just come to read the meter."

Lia Kubrick

Fantastisk djupdykning i det mänskliga psyket och en mästerlig metaforisk skildring av samhället och människans inre mörker :) Klassiker!

Bra men motbjudande och delvis obehaglig svag 3:a

Wolowizard

Jag minns när jag var liten, jag låg och klickade mig runt på tvn sent en natt. Plötsligt fick jag se någonting jag tyckte var häftigt och lockande, någonting som samtidigt gjorde mig rädd. Det var scenen där Alex sitter fast i stolen, med ögonen uppspärrade. Jag minns det som om det var igår, att jag låg och glodde på denna filmen tills mamma kom in vid tre tiden och sade att jag skulle stänga av. jag gjorde tyvärr det då och jag fick varken reda på filmens slut eller titel.

Det var inte förens flera år efter som jag fick reda på detta. Jag har nu sett filmen många gånger och den är alltid lika bra, om inte bättre för varje gång. Den börjar otroligt läckert, intro-scenen till filmen är helt magisk, fyfan vad snygg den är. Fantastiskt vackert filmad och otroligt läckert upplagd för tid och rum. Det är helt otroligt hur dessa 137 minuter bara flyger förbi framför tv:n utan att man tänker på vad klockan är eller nånting.

Jag lämnar inte rummet för varken toaletten eller för att hämta godis, man vill inte stoppa mitt i filmen, man vill se mer och mer hela tiden. Tyvärr har jag inte fått läst boken än och kan därför inte relatera till någonting, men Kubrick har verkligen lyckats bra med att trycka ihop storyn här, snudd på ett perfekt sätt.

Slowmotion-scenerna och snabbspolingarna är skickligt placerade i filmen tillsammans med rätt musik och repliker. Malcolm McDowell är otroligt duktig och uthållig i sin roll som Alex och passar som klippt och skuret. Jag har inte så mycket mer att säga om filmen mer än att jag kan rekommendera den till alla, även till de som hatade filmen första gången. A Clockwor Orange får man verkligen inte missa.

Musiken är så satans läcker och passar in så otroligt bra i denna filmen, helt perfekt faktiskt. Ett mästerverk som daskar skiten ur nutidens filmer, trots att den gjordes för snart 40 år sedan. Tack Stanley, tack Anthony & tack Malcolm. Detta kan nog vara min favoritfilm om jag måste välja. Ni som ser denna filmen och sedan inte gillar den, ni förstår varken filmkonst eller budskap, så är det bara.
/ Oliver Hamrin

Har hört bra om denna film, men nej jag gillade den inte. Den va alldeles på tok för långdragen då det hände saker men i alldeles för lånsam takt, så man han tappa intresset flera gånger om.

Kändes heller inte så genomtänkt alla gånger.

Får en 1:a. Kunde säkert gjorts mycket bättre.

tårtsmula

totalt överskattad skulle jag vilja påstå. Har försökt att se denna film flera gånger och det har alltid slutat med att jag bara inte orkar kolla färdigt för den är så fruktansvärt tråkig, lam och konstig, tillsist såg jag dock nästan helt till slutet, och visst.. på något märkligt vis tänker lite på den efteråt, men mest eftersom man innser hur vålds härdad man har blivit genom åren som gått efter dom gjorde den och att dessa "extremt våldsamma" scener som dom kallade det på den tiden nu bara ses som ur löjliga jämfört med vad man är van att se idag

DavyJones

skitbra film av stanely kubrick, alex är min idol

BlackHawk

Tillsammans med Pulp Fiction så är denna filmen en av världens mest överskattade! Händer i princip inget som gör att man vill fortsätta se den, men efter alla betyg så väntade man och väntade men sen var filmen slut...Det enda som är positivt är väl den första kvarten som är en anning intressant.

Filmen är både i färg och svartvit