Jägarna

Handling: Polismannen Erik återvänder till Norrland efter en tid i Stockholm. Han börjar nysta i en jakthärva som involverar flera av hans gamla vänner. Snart blir han allas fiende.

År: 1996
Ove Tjernberg
Åke Lindman
Harry Nyman

Copyright Sonet Film

Det här är en skrämmande svensk film som får mig att rysa bara jag tänker på den. Oerhört välspelad och realistisk och få personer har skrämt mig så som Lennart Jähkels karaktär Leif. Spännande rakt igenom och det är helt klart en av de bästa svenska thrillerfilmerna som jag har sett. Tråkigt att Helena Bergström ska behöva förstöra filmen i sin stereotypa åklagarroll, annars vore det i princip klockrent. Stor tumme upp!

Kristoffer

Handlar om Erik som kommer till en norrländsk ort efter att ha jobbat i Stockholm. Historien kretsar till en början kring en tjuvjakt, men ett flertal mord inträffar sedan.
Det känns som att filmen inte har något tydligt budskap. Den är dock spännande, men innehåller allt för överdrivet våld.
Filmen känns alldeles för förutsägbar.

Replica

Den bästa svenska filmen någonsin enligt mig, Handlingen,spänningen,skådespelet,dialogen,fotot,ja allt är helt jäkla perfekt. Lennart Jäkhel är ju mästerlig! om inte mer ändå, ja hela skådespelar-ligan i den här filmen är i en klass för sig. Det går inte att säga att det här är en dålig film, för det är ett riktigt svenskt mästerverk! Och hör sen.

swing

Tror nog inte riktigt på vad jag ser. Men trots det riktigt bra film. Kommer bli en svensk klassiker. Lennart Jähkel fantastisk (som alltid).
SEVÄRD HELT KLART!

/susanne

Nikita

Nja... Den är väl inte speciellt trovärdig, men skådespelarinsatserna är bra. Ett annat klagomål som jag har, är att Lennart Jähkels talröst inte låter som en tenor; den är ganska djup. För övrigt en av ganska få filmer, i vilken Helena Bergström medverkar, som inte är regisserad av hennes make (Colin Nutley). Förresten så är en uppföljare på gång, då jag skriver detta (110123).

Nille

En riktigt bra och spännande svensk thriller. Som vanligt är det ett gäng från Sveriges skådespelarelit men den här gången blir det riktigt bra. Detta är för övrigt ett tema som inte är allt för vanligt, jag ser fram emot att se uppföljaren för den tror jag har potential.

det här en av det bättre svenska har lyckats men..det e sån film som räcker att se en gång i livet..ja såg den här för typ 4 år sen och då tyckte ja den va skit bra och sen såg ja om den.Men nu så tyckte ja att den va sådär men ja e snäll och ger den en medel trea

tårtsmula

lätt en av dom bästa filmer jag sett

Isko

En stark 3a till en av Sveriges absolut bästa thrillers.
Suveränt skådespel, speciellt av Jarmo Määkinen. Men också Lennart Jähkel.
Kjell Sundvall vet hur man gör underhållande filmer.

Dackell

Detta är en väldigt bra svenk film. Rolf Lassgård är som alltid riktigt bra. Den här filmen är Kjell sundvalls bästa film, helt klart. en stark 4!

Jägarna 2 (2011)