Sällskapsresan

Handling: Stig Helmer Olsson befinner sig på Kanarieöarna, på sin allra första utlandsresa. Dit har han tagit sig trots sin fruktansvärda flygrädsla. Dr. Levander, som försökte hjälpa Stig Helmer råda bot på sin flygrädsla, ska köpa hus på Kanarieöarna och betalar med "svarta pengar", pengar som Stig Helmer utan vetskap får smuggla in.

År: 1980
Regissör: Lasse Åberg Peter Hald
Originaltitel: Sällskapsresan
Alternativ titel:Sällskapsresan eller Finns det svenskt kaffe på grisfesten?
Lottie Ejebrant
Eva Örn
Svante Grundberg

Copyright Europa Film

frasmannen

En svensk klassiker. Åberg försöker visa på det mest svenska av allt; att åka till kanarieöarna under julen för att komma iväg från snöslusket men att ändå dansa runt granen. I hotellpoolen. Filmen är inget tekniskt mästerverk, den är inte speciellt snygg och det är i princip samma musikslinga som går om och om igen under hela filmen men här finns många one-liners och Åberg vet hur han ska göra hån av svenskarna. Han gör det bra. En kultrulle som kan ses många gånger.

lilla_elina

Det finns många ljusglimtar i denna Sällskapsresa. Skådespelet är som det ska vara för att kännas lagom, dialogen är bäst av allt, tillsammans med sättet på vilket Sven Melander pratar om fågelefternamn. Det är få filmer som får mig att skratta framför TV-apparaten men denna, och få andra, har många gånger lyckats.

Störtskön klassiker som är först och bäst i filmserien om Stig-Helmer. Åbergs och Halds film är enkel och genial och det suveräna skådisteamet har skapat en rad oförglömliga karaktärer. Melander t ex är helt sanslöst bra. Ett självklart måste!

Ajice

Tyckte att den var ganska dryg emellanåt, det är en humor som jag inte själv uppskattar så mycket.

En klassiker om än inte helt i min smak. Svag 3:a / 3-

Rymdis

Jag förstår inte vad som är så bra. Som en usel Hollywood-komedi, plus de äktsvenska egenskaperna tristess och telefonlursljud.

IWantItThatWay

En riktigt härlig film! Varje karaktär har så roliga personligheter, särskilt norrmannen. Man blir verkligen sugen på att fara på en charterresa!
Lasse Åberg har gjort ett riktigt bra jobb. Jag vill se filmen igen!

Nille

En riktig svensk klassiker. En film som man bara måste se någon gång i livet. En väldigt enkel historia som blir riktigt rolig.

niclan

Den bästa svenska filmen som gjorts.

Nienna

Klassiker! Stig Helmer är ju en riktigt favorit och det här är den bästa filmen om honom. Den är helt enkelt klockren på alla sätt och vis, tåls att ses måånga gånger.

Sällskapsresan II - Snowroller (1985)
SOS - en segelsällskapsresa (1988)
Den ofrivillige golfaren (1991)
Hälsoresan - En smal film av stor vikt (1999)
Stig-Helmer Story, The (2011)