Fargo

Handling: Jerry Lundegaard är en bilförsäljare från Minnesota med ett enda stort problem. Trots ett lyckligt familjeliv är han en desperat man. Han behöver pengar. Han lejer småförbrytarna Carl och Gaer för att kidnappa sin egen fru och pressa sin svärfar på pengar.

År: 1996

Steve Reevis
Warren Keith

Copyright PolyGram Filmed Entertainment

macthefinger

Filmen öppnar obehagligt, eftersom man snabbt blir lika nervös som William H Macys bilhandlare, dvs inte lite. Men så kommer Frances McDormand som polisen stormens öga och man kan slappna av. Inget rubbar henne. Men skulle inte hon behöva en karl som brydde sig en smula? Hm.

En berättelse om girigheten som kommer i alla skepnader och slutligen hamnar i köttkvarnen. Inte bröderna Coens allra bästa men en virtuos uppvisning av bl a Macy, McDormand och Buscemi.

En av 90-talets absolut mest ovanliga historier. Har alltid gillat bröderna Coens magiska filmer och "Fargo" tillhör en av deras allra bästa. Den vann Oscar för Bästa kvinnliga huvudroll (McDormand) och Bästa manus. Filmen skildrar några människor, både onda och goda, i ett snöigt Minnesota. Det är ofta svart komik på hög nivå och ibland tenderar det till att man sätter skrattet i halsen. Buscemi och Stormare gör kanske sina bästa roller hittills och det finns nog ingen skådespelare i världen som hade kunnat spela nervöse Lundegaard bättre än Macy. "Fargo" är ett litet mästerverk... att jag inte sätter en femma beror på att den ibland kan kännas lite överdriven. Den tillhör ändå en av mina favoritfilmer. Stark fyra!

martin88

Bröderna Coen har verkligen lyckats med denna film. Den innehåller det mesta en bra film ska innehålla och kombinerar spänning, listighet och humor på ett mycket intressant sätt! Manuset håller verkligen hög klass och samtliga skådespelare är otroligt bra! Denna film gillar jag skarpt!

Den känns så... kort på ett sätt. Och der händer egentligen inte så mycket även om det heller aldrig står stilla. Känns lite menlös faktiskt, och vissa intriger vet jag inte ens varför de är med, de för inte handling framåt. Bra skådespelarinsatser dock.

Den här filmen kändes bara konstig och tragisk. Men den var inte för lång och det var kul när alla sa "ja" hela tiden.

hade ganska stora förväntingar på den här filmen..dock lite besviken..doc så gjorde buscemis en av dem bästa rollerna och stormare va bara cool men som sagt vart besviken

stark 3

Förstår inte hur denna film kan ligga på imdb top 250. Den är ointressant och trist bara. Dock lite spännande emellanåt,därav en tvåa.

gurran87

Helt sjuk film, men stundtals riktigt roligt. jag gillar den, en stark 3a får den av mig.

Riktigt bra film, bra skådespelare.

Peter Stormare var riktigt stabil i den här filmen, annars så var filmen väldigt intetsägande och långtråkig. Ännu en besvikelse från Coen-bröderna med andra ord.