Boys Don't Cry

3,6

Handling: En sann historia om det mod som krävs för att vara sig själv.
I en liten amerikansk småstad avslöjas ett märkligt och gripande dubbelliv, en komplicerad kärlekshistoria och ett brott som chockerade hela USA. När Brandon Teena av en märklig slump hamnar i det lilla samhället Falls City är han en främling på väg mot en ljus framtid. Kvinnorna dyrkar honom och alla som träffar den unge och karismatiske nykomlingen dras till hans charm. Men den karismatiske killen bär på en hemlighet.

År: 1999

Josh Ridgway
Craig Erickson
Stephanie Sechrist

Robert_Eriksson

Den här filmen är ganska bra, och man kan inte låta bli att tycka synd om den stackars unga tjej vars liv här på jorden blivit ett helvete tackvare att hon attraheras av det egna könet och samtidigt vill vara en kille. Detta är en film som säkert upprör många. Kan tänka mig ännu fler i USA, ett land betydligt mer konservativt och religiöst än Sverige. En riktigt stark trea!

Savannah

Jomenvisst, den här filmen kan man se. Inte allas favorit, men den ställer indirekt en hel del viktiga frågor. En speciell scen känns lite malplacerad, men Hilary Swank gör en fantastisk insats i sin roll som en transsexuell ung kvinna. Cloë Sevigny är faktiskt helt okej också - hon är annars ingen av mina favoriter. Sevärd.

martin88

Inte alls den typen av film som tilltalar mig. Normalt sett gillar jag filmer som bygger på verkliga händelser, men i detta fall så hade det för mig ingen betydelse. Visst är skådespelarinsatserna övertygande och framförallt är Swank väldigt bra i huvudrollen. Historien är inte alls ointressant egentligen, men mig berör den mycket mindre än jag trodde den skulle göra och överlag var den lite för seg för min smak.

losdrivaren

Riktigt bra rulle. Är det en hon eller han som försöker hitta sin plats här i världen?

Ehm halv bra film som går överstyr mot slutet. Swank är skitbra!

Yasmin

Hilary Swank är fantastisk i den här filmen. Väldigt gripande och hemsk film.

Det här är en gripande film om intolerans där Hilary Swank antagligen gör sin bästa rollprestation någonsin. Hon blev också välförtjänt belönad med en Oscar för den bedriften. Filmen är brutal och med flera scener som gör ont i hjärtat att se. Att den är baserad på verkliga händelser gör den dessutom ännu mer intressant. Aningen övertydlig på sina ställen, vilket gör att den inte når de där riktiga höjerna, men överlag en oerhört viktig och välspelad film kring fördomar.

Caandy

En riktigt bra film, den här är värd att ses om många gånger. Jättebra handling, spännande och definitivt sevärd. Love it.

tungspets

Jaha, vad ska jag säga? Vi såg den på engelskan, och kan ju säga att det berörde oss allihop.
Har sett lite av den förut, men då var inte jag förberedd på vad filmen handlade om, och slog efter ett tag pga att jag tyckte filmen var ganska konstig.
Men nu var jag förberedd, och hanterade nog även obehaget mycket bättre. Men trots det så är detta en mycket grotesk film som knappt går att se - så hemsk är den!
Dock råder jag alla att se den, eftersom budskapet är mycket tänkvärt och aktuellt.

Venschla

Det är helt galet att den här historien är sann.