Rymdimperiet slår tillbaka

3,8

Handling: Kampen fortsätter. . .

I uppföljaren till Stjärnornas Krig fortsätter kampen för att rädda galaxen från det ondskefulla Rymdimperiet. Luke Skywalker, Han Solo, prinsessan Leia och Chewbacca står öga mot öga med Rymdimperiets styrkor på isplaneten Hoth. När Han Solo och Leia lyckas fly, beger sig Luke till planeten Dagobah på jakt efter Jedi-mästaren Yoda. Endast med Yodas hjälp kan Luke överleva utmaningen från Darth Vader och möta den mörka Kraften.

År: 1980
Regissör: Irvin Kershner
Originaltitel: Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Alternativ titel:Star Wars V - Rymdimperiet slår tillbaka
Alternativ titel:The Empire Strikes Back
Längd: 02:04, 02:07 (Special Edition)
Ingår i tema: John Williams

Jack Purvis
James Earl Jones
Billy Dee Williams

Copyright Twentieth Century Fox Film Corporation

Den här filmen tycker jag är bättre än den första. Den känns mindre enformig och fräschare. Fortfarande är det inget som jag höjer över skyarna, men den är tillräckligt underhållande för att få en trea.

Bättre än ettan. Känns verkligen som stommen i hela serien.

Ärligt talat så är jag ingen riktig Star Wars fantast. Men visst, det är riktigt underhållande matinè som håller i vårt och torrt. Dessutom är det så kul att se en bra Ford som lever sig in i sin karaktär, allt för ovanligt i dagens läge, tyvärr. Dessutom sopar denna banan av dem tre första rullarna (kronologiskt 1-3). Men tyvärr lever den mest på charmen och kulten. Men givetvis är det en skön äventyrs saga som borde ses, helst med maffiga högtalare.

Frida_OSX

Klassisk, bra, håller än. På något sett känns detta som den bästa av de 3 gamla filmerna. Mycket hinner hända utan att de blir vare sig stressat eller långtråkigt. växlande scener till de olika karaktärerna och deras uppdrag, bra skådespel (fast än några självklara lite påklistrade kommentarer). tekniken har hoppat fram 10 år känns det som jämfört med 4:an och mycket är bra gjort även om vissa saker saknar finess och stil - men vad kan man förvänta sig, att det ska se precis lika snygg ut som idag? nej tack, gamla hederliga Starwars filmer står sig alltid :)

De äldre Star wars har bra handling men specialeffekterna imponerar ej. De är dock fortfarande bra för att vara så gamla.

Underhållande till viss del.
Imponerande effekter och foto för sin tid. Övertygande spel dock så kunde manuset kännas lite löjligt och på-klistrat.

Klart sevärd i vilket fall, klar trea!

Gillar man Star Wars så gör man. Vissa mer än andra. Jag är inget hardcore fan men jag är mycket förtjust i hela franchisen. Och de första tre filmerna måste varit revolutionerande när de kom.

Wretman

Absolut den bästa Starwars filmen av vom alla!

lika bra som föregångaren fast lite lite bättre.här får man träffa yoda för första gången och det e bara för härlig och det e spännade hela tiden..kärlekscener e bra men slutet går nog hem som en av det bästa slutet igenom tideran ikväll ska man se sista delen:P

martin88

Har samma ingredienser som ettan och är faktiskt snäppet vassare i mina ögon! Filmen är välgjord, har härliga karaktärer samt skön och klassisk musik. Betyget stannar vid en mycket stark 3:a!

Stjärnornas krig (1977)
Jedins återkomst (1983)
Star Wars I - Det mörka hotet (1999)
Star Wars II - Klonerna anfaller (2002)
Star Wars III - Mörkrets hämnd (2005)
Star Wars: The Force Awakens (2015)
Rogue One (2016)
Star Wars: The Last Jedi (2017)
Star Wars: Episode IX (2019)