Logga in

2,84 / 5 158 betyg

» Bli medlem «
för att betygsätta

Handling

Två tjejer i 20-årsåldern. Så lika, så olika. Elin, dotter till en självupptagen kriminalprofessor, och Yasmin vars pappa är en turkisk hjärtkirurg som får nöja sig med att köra tunnelbana i Stockholm, träffas när de söker till Polishögskolan. Tuffa intagningsprov, röriga kärleksrelationer och känsliga familjeförhållanden sätter deras vänskap på prov i väntan på intagningsresultatet...

"Se upp för dårarna" är en kärleksfull berättelse om utanförskap och vänskap, om stolthet och fördomar, om två tjejer med huvudet på skaft och framtiden för sig.

Regissör

Helena Bergström

De tre populäraste kommentarerna

Betyg:
Det här är Helena Bergströms regidebut och den får med nöd och näppe godkänt eftersom den är otroligt svensk och inte lyckas att överraska det minsta. Rakel Wärmländer är egentligen den som glänser mest, vilket man lätt glömmer då hennes karaktär mest upplevs som påfrestande lynnig. Dan Ekborg spelar samma roll som alltid och även om jag gillar honom så börjar det bli tjatigt. Filmens avslutning är så tillrättalagd och klichéartad så att det närmast blir parodiskt. Finns dock en värme i filmen som lyckas rädda den från kalkonen.

Betyg:
En rolig och underhållande svensk komedi med bra skådespelare i!!

Betyg:
En helt okej regidebut. Blir lite förvånad och oroad över de som utnämner den till Sveriges bästa film i år. Både utvecklandet av karaktärerna och handlingen är oftast förutsägbar. Dock engagerar den mestadels och humorn är småskojig på sina ställen. Stör mig extremt på att det är sex stycken slowmotionsekvenser á la årskurs ett och 20 scener där tårar i ögonen är i fokus. En bra sammanfattning skulle kunna vara en medioker Colin Nutley film

Senaste kommentarerna

Betyg:
Simpel historia som berättas på ett lätt humoristiskt sätt. Dialogen mellan skådespelarna känns äkta och nästan improviserad. Däremot blir det lite för larvigt ibland.

Det är ett intressant tema som tas upp med invandrares situation i Sverige. Andra generationens invandrare smälter ofta lätt in i samhället då de kommit hit som unga. Den äldre generationen har många gånger svårt att ta till sig det nya språket och kulturen.

Betyg:
2-3. Ibland helt okej, men ibland faller det som en sten med dåligt skådespeleri (Rakel W är helt outhärdlig) och supertöntigt manus.

Betyg:
Nu var det ju länge sen jag såg den här filmen på TV, men jag kommer ihåg att jag gillade den mycket. Den var rolig och de två tjejerna filmen handlar om är härliga huvudkaraktärer.

Se den gärna. En stark trea var den värd.

Betyg:
Trevlig och rolig film som kanske har liite överdrivet skådespel ibland. Men annars är de flesta skådespelarna väldigt bra och det är roligt när han säger "Se upp för dårarna, dårarna stängs" x)

[1] 2 3 4 5 6 7 >