En av Sveriges största sajter om film.

Grundad 2002

Sätt ditt betyg:
Medlemmarnas medelbetyg:
3,3
(88 betyg)

Handling: Gone, Baby, Gone baseras på romanen av Dennis Lehane och berättar historien om två Bostonpoliser som undersöker kidnappningen av en liten flicka. Detta leder till en kris både yrkesmässigt och privat.

Fakta:

Fler bilder

Mest populära recensionen

Goliatbagge
gav betyget:

Det här är en snygg och gripande film med Ben Affleck i registolen och brorsan Casey framför kameran. Inledningsscenen är oerhört känslosam och lyckades få mig tårögd redan under de första minuterna. Kändes nästan löjligt. Sedan utvecklas det till en kidnappningshistoria då en liten flicka förs bort och det är svårt att inte dra paralleller till fallet Madeleine McCann i Storbritannien.

Även om Michelle Monaghan och framför allt Casey Affleck är duktiga i huvudrollerna blir de inte trovärdiga p.g.a. deras låga ålder och fördelaktiga yttre. Det blir liksom lite för finputsat. Sedan lider även historien av trovärdighetsbekymmer då det i slutändan blir alldeles för krystat. Trots dessa brister imponeras jag stort av produktionen som känns fräsch, välspelad och som på sina ställen blir kusligt spännande.

Senaste recensionerna

antoniuz
gav betyget:

Bra film, tankvärd kring det som anses vara rätt och fel..

Fluffytush
gav betyget:

Älskar denna filmen. Men den är så hemsk.

Hilts
gav betyget:

Ok drama/thriller. Hade dock förväntat mig lite mera. Kändes lite oengagerande ibland. Svag trea!

Bubben
gav betyget:

En riktigt bra film med bra skådespel och handling. Filmen bygger inte bara på hur man ska hitta de försvunna barnet utan även vad är rätt och fel. En stark 3a i betyg.

Levish_
gav betyget:

Hade antagligen för höga förväntningar på filmen, troligtvis därför jag blev så besviken. Fastnade inte alls för storyn. Dock var skådespelarna suveräna.

dawe100
gav betyget:

Stundvis riktigt imponerande. Dock lite väl seg emellanåt.
Snygga effekter, intressant story samt riktigt härligt spel.

Riktigt sevärd rulle, solklar trea.

junkninjan
gav betyget:

Casey Afleck, med inneboende pondus som en nykläckt fågelunge, agerar privatdetektiv i Bostons slummigare delar. Det hela är regisserat av Ben "Daredevil" Affleck och kan ses som hans debut som regissör förutsatt att man räknar bort "I killed my lesbian wife, hung her on a meathook and now I have a three picture-deal at Disney" från 1993(vilket man nog bör göra)
På pappret låter rollbesättning och regi till Gone Baby Gone rätt ljummet (och kanske inte så fjärran från en total kalkon).
I praktiken däremot, är "gone baby gone" en oerhört fängslande historia med en väldig spännvidd som film betraktat.
I grunden är det ett kriminaldrama/thriller på genrearketypen "förlorat barn".

Med en solid trupp skådespelare (Ed Harris, Morgan Freeman osv) så blir det till en av 2007 års bästa filmer, alla kategorier. Inte hälften så förutsägbar som seden påbjuder i denna typ av historier heller, så är gone baby gone rätt rik på originella vändningar.
Casey är även i denna filmen en mycket stor del av behållningen(nej jag är inte gay) och står för den där huvudingridiensen som höjer filmen över sin inneboende potential.
Gone Baby Gone kan rekommenderas till precis vem som helst som har vett av att njuta av ett välspelat kriminaldrama och i sin genre står den som en av de i särklass bästa filmerna på flera år.

Mer fakta:
Biopremiär: 2008-01-25
Filmpunkten-id: 15547
Filmen är i färg
Redigera info på denna sida
Länk till IMDB
Uppföljare och/eller remakes: