En av Sveriges största sajter om film.

Grundad 2002

Sätt ditt betyg:
Medlemmarnas medelbetyg:
3,5
(4 betyg)

Handling: Laurence Oliviers tolkning av Shakespeares Hamlet, som många anser är måttstocken andra tolkningar mäts efter. Hamlet, prins av Danmark, ruminerar över hur han skall kunna hämnas mordet på sin far. Fångad i en märklig handlingsförlamning fylld av existentiella frågeställningar är det tillslut andra faktorer än Hamlets eget agerande som leder till dramats oundvikliga upplösning

Fakta:

Harcourt Williams

Senaste recensionerna

Hilts
gav betyget:

Laurence Olivier var en stor dramatiker som gjorde ett flertal intressanta filmer, Hamlet likså.
Det verkar som att manuset till denna film är taget direkt från Shakespeares version. Språket gammaldags och ganska invecklat, men man fattat ända vad det hela handlar om.

Skådespeleriet är fullkomligt lysande ändå ut i birollerna och dramaturgin är på topp.
Speltiden är kaske lite för lång och det gör att det blir några "transportsträckor", men annars är denna film väldigt bra.

carlstrom
gav betyget:

Jag står fast vid att Kurosawas "Blodets tron" (Machbeth) fortfarande är den bästa Shakespeare filmatiseringen, men Laurence Olivers version av Hamlet kommer inte långt därefter. Mycket storslaget och engagerande verk som har ett par riktiga välgjorda scener där slutet är climaxet. Mycket bra verk som verkligen bör ses av alla, Shakespeare fantast eller ej.

Mer fakta:
Filmpunkten-id: 7527
Filmen är svartvit
Redigera info på denna sida
Länk till IMDB

Uppföljare och/eller remakes:
Hamlet (1969)
Det våras för Hamlet (1983)
Hamlet (1990)
Hamlet (1996)