En av Sveriges största sajter om film.

Grundad 2002

Sätt ditt betyg:
Medlemmarnas medelbetyg:
2,8
(62 betyg)

Handling: Den blyge portvakten Cleveland Heep träffar den mystiska kvinnan Story och bestämmer sig för att hjälpa henne hitta hem. ”Det kommer bli väldigt farligt”, varnar hon honom, ”och väldigt fascinerande”.

Det visar sig att ondskefulla väsen från en annan värld hotar att förgöra Story och alla som hjälper henne… och de som bor i huset inser snart att de är en del av historien. Deras liv visar sig ha en dold mening och de trotsar ondskan för att fullfölja sina öden.

Fakta:

Fler bilder

Mest populära recensionerna

wildpalm
gav betyget:

Min kärlek till film har funnits sedan tidig barndom. Då man blir äldre uppskattar man film om inte ännu mer och man letar ständigt efter filmer som ger något extra både till själen och hjärtat. M. Night Shyamalan är en av få regissörer som givit mig den känslan, och det gjorde han nu med sin sjunde film... hans absolut bästa film - Lady in the Water.

Det här är en film som fått väldigt blandade recensioner och jag trodde inte ens i min vildaste fantasi att filmen jag skulle se skulle komma att kliva in på listan av de tio bästa filmerna jag någonsin sett. Det är en film som får mig att ifrågasätta mina tidigare betygsättningar (där det är alldeles för många femmor) samt får mig att vilja förändra något, hjälpa någon, utveckla mig eller verkligen inse och förstå att man ska vara sig själv i alla tänkbara situationer.

Det är för mycket spel bakom kulisserna i dagens samhälle och det råder en ondska som det inte verkar finnas någon hejd på. Varför kan ingen stoppa detta som sakta men säkert stryper åt världens och livets bräckliga snara?

Shyamalan har härmed skapat den ultimata filmen för just dessa tankegångar. Filmen har något magiskt och förtrollande, men ändå naturligt vackert över sig som greppar tag i åskådaren och berättar sagan på ett extremt modigt och förlösande sätt.

Du kan självklart tycka vad du vill om filmen, men i mina ögon är detta en film som infriar alla förväntningar på varför filmen finns och är ett så viktigt medium. Jag är tacksam att det finns människor som Shyamalan och Giamatti. En av dem har skapat ett konstverk utan dess like och den andra levererar en av de bästa rollprestationer jag någonsin sett.

MÄSTERVERK i alla avseenden. Missa inte!

Sophie
gav betyget:

Ord kan inte beskriva denna fantastiska filmupplevelse. Den är ett vackert och hoppfullt mästerverk som konfronterar ondskan och hyllar medmänskligheten på ett hjärtevärmande sätt. Filmens kryptiska upplösning tvingar en att tänka, samtidigt som den allra sista scenen inte påminner om någonting annat jag någonsin sett. Wow! Stort cred till regissören och de båda huvudrollerna.
"Men think they are alone in the world. That is not true. We are all connected. One act can one day affect all."

Goliatbagge
gav betyget:

Så har man efter en lång väntan fått se Shyamalans Lady in the Water med Paul Giamatti och Bryce Dallas Howard i huvudrollerna. Skiljer sig en hel del från hans senaste filmer, men det är knappast till det bättre. I hans tidigare filmer kunde jag verkligen leva mig in i karaktärernas situation och föreställa mig "tänk om det här skulle hända mig", vilket har varit tjusningen med dem. Här blir det för mycket flum och saga blandat med verkligheten för att man ska kunna tro på det. Det är helt enkelt för overkligt för att tas på allvar, men för lite saga för att fängslas av det.

Shyamalans patenterade mystikkänsla finns givetvis kvar, men är inte lika gripande som tidigare. Stör mig dessutom på flera detaljer i filmen så som de minimalt ifrågasättande grannarna och att Shyamalan har givit sig själv en så pass stor roll. Inget att haka upp sig på egentligen kanske, men i och med att han inte direkt är någon duktig skådespelare så förstör det helhetsintrycket. Lägg därtill fula specialeffektslösningar och en ovanligt blek Giamatti. Besvikelsen är väl inte total, men ändå rejäl. Hoppas på en uppryckning framöver.

Senaste recensionerna

mysgrabben
gav betyget:

Inte så värst dålig som jag trodde den skulle vara men den kändes lite väl vimsig och barnslig efter halva filmen.

Shining_pearl_
gav betyget:

De första 30 minuterna var intressant och spännande på något vis, men sedan blev den bara sämre och sämre. En tvåa får räcka.

Noisome
gav betyget:

Började segt, fortsatte segt, slutade segt. Dåliga effekter, förstod mig inte alls på det som skulle vara spännande/läskigt.
Tror inte jag förstod filmen alls faktiskt. Knepig.

Skumbjörn
gav betyget:

grymt dålig kan jag säga, trodde inte alls den skulle handla om det den gör

MaliciousDelight
gav betyget:

En oerhört vacker film! Spännande och magisk. Fotot var underbart, och man blir verkligen glad av filmen. Vissa saker kunde dock ha gjorts bättre, men ingen film är perfekt. En STARK trea.

flingan94
gav betyget:

En riktig skitfilm!! det ar bara en tant som sitter i en duch!

Emiam
gav betyget:

En klar 3 som film, men en 3+ i sin egen genre.

Taglines: Time is running out for a happy ending. / It's not under the bed. / It's in the back yard. / It's not in the closet. / Lullaby. And good fright! / Some stories are real. / A Classic Bedtime Story For A New Generation.

En rätt fin liten söt historia som jag såg utan svensk text (!). Lite häftigt manus och mycket fin musik (både temat och soundtracket). Skådespelarprestationerna är väl helt ok. Fascinerande att se hur litet geografiskt och faktiskt utrymme som behövs för en hel film (se filmen så förstår ni)!
Jag tycker detta blandande av verklighet och saga fungerar utmärkt, bara man är inställd på det, vilket man ju mer eller mindre måste vara då man vet att det handlar om M. Night Shyamalan.
Parentes: Dallas Howard har bland de snyggaste filmben och -fötter jag någonsin sett!
En hel del intressanta och udda karaktärer hittar man i filmen. Tycker dessutom Night själv gör bra ifrån sig som den rätt lågmälde författaren i lägenhetskomplexet.
Endast vid ett tillfälle i mitten ca kände jag att den blev lite seg i tempot, tyvärr.
Mnjaee... vet ej i dagsläget om jag skulle köpa in den till DVD-samlingen, men den är klart sevärd 1-2 ggr, om inte för nöje så för att kanske hitta fler detaljer vid andra titten (med text). Skulle iaf vilja se om denna med flera andra samtidigt inkl full språkförståelse, för att ge den en full och ärlig chans!

Trivia: The plot of the movie is based on a bedtime story M. Night Shyamalan wrote for his kids. / Kevin Costner was considered for the role of Heep. However, Paul Giamatti accepted the part before they contacted Costner (Giamatti was really the first option). / Night was in talks with Philip Seymour Hoffman for an unspecified role. Hoffman, despite the fact that he "loved the script, liked the role" had scheduling conflicts. / Night, delighted after he discovered unknown Cindy Cheung, was shocked to hear that her agent demanded 1 million dollars for her role in the film. Night was prepared to pay the SAG minimum, $65,000. They settled at $100,000.

Mer fakta:
Biopremiär: 2006-09-15
Filmpunkten-id: 10100
Filmen är i färg
Redigera info på denna sida
Länk till IMDB
Uppföljare och/eller remakes: