En av Sveriges största sajter om film.

Grundad 2002

Sätt ditt betyg:
Medlemmarnas medelbetyg:
3,9
(29 betyg)

Handling: Med både elaka militärer och vilda luftpirater i hälarna, kämpar en flicka och en pojke med att hinna först med att hitta Laputa, den hemliga ön som svävar i himlen.

Fakta:

Fler personer

Mest populära recensionen

Lepre
gav betyget:

Som vanligt - Otroligt vackert. Musik, bild och story blir en lagom utstickare som i mina ögon ser riktigt bra ut. Miyazaki levererar den gamla vanliga härliga känslan som alltid hittas i hans filmer. Fast emellanåt känns detta smått larvigt, mest med tanke på röstskådespeleriet. James Van Deer Beek låter inte det minsta engagerad och resten av skådisarna tänker verkligen att det är en barnfilm. Vilket det förvissor är, men i Miyazakis filmer finns en balans mellan barnfilm och realism som känns nästan påtaglig, det gör den inte nu. Det är snudd på femman, men för många brister som jag verkligen stör mig på drar ner betyget.

Senaste recensionerna

Ajice
gav betyget:

underbart, tycker dock att den i vissa stunder blir lite, seg. De onda gänget här är riktigt roliga och det händer annars mycket fantastiska saker. ^^,

Cammie
gav betyget:

Söt (som vanligt) film av Miyazaki. Påminner lite om Disneys "Atlantis", med mer nyanseringar såklart.

lindajjj
gav betyget:

Nja, det blir bara en trea, även om det är skön stämning, som alltid med Miyazaki.

Emiam
gav betyget:

En klar 4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Detta är tillsammans med Princess Mononoke den bästa animétacknade långfilm jag sett. Klart mycket bättre än t ex. Spirited Away, som riktas mer mot ungdomar än vuxna, men Det levande slottet kommer inte långt efter. Det är konstigt att inte denna film ligger på IMDb Top 250 då bl a. den förstnämnda har en stabil plats där. Att t ex. Min granne Totoro har legat där finner jag inte ok.
Mycket fint tecknad ** spännande och välgenomtänkt historia * så gott som hela tiden. Fantastiskt fantasifulla och härliga miljöer, särskilt Laputa, grottan och gruvstaden (!).
Ja, detta hamnar klart i DVD-samlingen. Denna film kan och vill man se om flera gånger.

Trivia: * The name "Laputa" was taken from the flying city in Jonathan Swift's classic "Gulliver's Travels." It also means "the whore" in Spanish, hence the name change to simply "Castle in the Sky" for the Disney release. / ** 381 colors were used in this movie. / The robots in the film are inspired by the ones featured in the Fleischer version of Superman.

Raffset
gav betyget:

Riktigt bra! Trots att Spirited Away fortfarande ligger etta av Miyazakis filmer är de andra han regisserat sevärda, ja mer än sevärda - de är magiska!

The_Shaolin
gav betyget:

Väldigt gullig och charmig film.

Lepre

Mer fakta:
Filmpunkten-id: 6827
Filmen är animerad
Filmen är i färg
Redigera info på denna sida
Länk till IMDB
Uppföljare och/eller remakes: