|
Fick välja en film att se och sedan försöka beskriva ur psykologiskt perspektiv. En av filmerna var Clockwork Orange som jag såg för ett bra tag sedan. Ser fram emot den, ska se den imorgon. Har nog aldrig förstått den riktigt. Hur som helst, har fått lite frågor att besvara, skulle gärna vara kul att få era synpunkter och funderingar. Skulle även vara till stor hjälp för min skrivuppgift... 1. Varför valde Anthony Burgess just titeln "Clockwork Orange"? 2. Vilka utövar våld, hur görs det och varför? 3. Varför görs experimentet med Alex. Vad hade politikerna att vinna på det? 4. Kan någon sätta in experimentet i ett betingningsschema (inlärningsfaser) 5. Vad har experimentet för bieffekt på Alex? 6. Vilka sätt att använda sig av vetenskapliga rön kan man se i filmen? Finns någonting av detta i dagens samhälle? 7. Vilken syn på brottslingar framkommer. Stämmer det överrens med synen idag? 8. Är det moraliskt rätt/fel att använda sig av betingning mot brottslingar? 9. Kan filmer/böcker ha en förråande effekt på läsaren/åskådaren? Har Clockwork Orange haft det på dig? // __________________________ // [Inlägget redigerades av Wookad 2007-03-06 11:09:45] |
|
1. Anthony Burgess påstod själv att "A clockwork orange" urpsrungligen kom från ett uttryck bland arbetarklassen i London på 1940-talet, "As queer as a clockwork orange" som alltså har en betydelse något i stil med: Lika konstig som en apelsin med ett urverk. D.v.s. apelsinen motsvarar något organiskt/levande (Alex) och urverket motsvarar det betingade mekaniska beteendet som man indoktrinerar honom till. Alex blir helt enkelt en apelsin med ett urverk - han kan själv inte styra sina handlingar trots att han är levande. En annan förklaring är att "orange" kommer från det malaysiska ordet "orang" som betyder människa (Anthony Burgess spenderade en hel del tid i Malaysia). Då skulle betydelsen av titeln vara "En urverksmänniska" vars innebörd är rätt uppenbar om man har sett filmen. Resten av frågorna är mycket tänkvärda, men det krävs ju för fasen en hel uppsats för att besvara dem. Kom gärna med dina egna synpunkter så kan vi diskutera utifrån dem. Man vill ju inte ge dig några "svar", eftersom det är meningen att du själv ska fundera igenom frågorna ordentligt. |
|
Japp, men skall se om den först! __________________________ // |
|
Låter som en bra idé. |
|
Intressant, skall även själv se om den.. sedan kan jag även komma med synpunkter om frågorna du tog upp Wookad.. __________________________ 'En sparv kan inte veta att han inte är en gås.' |
|
Har snart besvarat alla frågor, men 3an och 6an har jag väldiga problem med. Såg filmen med engelsk textning, så det blev lite krångligt. Någon som skulle kunna hjälpa? :/ __________________________ // |
|
Är det raka svar du söker eller filosofiska värderingar? __________________________ 'En sparv kan inte veta att han inte är en gås.' |
|
3an har jag fått besvarad nu, så det är 6an kvar. Carlstrom> Både och, men jag antar att det lutar mer åt filosofiskt tänkande i särskilt fråga 6. __________________________ // |
|
Okej.. intressanta frågor och en bra tråd, tar mig friheten att försöka svara på dem. __________________________ 'En sparv kan inte veta att han inte är en gås.' |
|
Vilka utövar våld, hur görs det och varför? Alex och hans huliganvänner utövar våldet på ett väldigt rått och sadistiskt sätt. Dock har Kubrick med sitt kameraarbete lyckats få våldet att se lite komiskt ut, folk flyger hit och dit, vissa scener går i slow motion m.m. Alex utövar helt enkelt våld för att han blir upphetsad av det, han får en slags tillfredsställelse av att skada andra. Varför görs experimentet med Alex. Vad hade politikerna att vinna på det? Regeringen ville genom handlingskraft försöka minska den snabbt ökande kriminaliteten och försöka få folkets opinion på deras sida. Den nya regeringen införde därför en ny metod för att få brottslingar att bli bättre människor genom att betinga dem. Alex fick sitta och glo på våld och sex fastbunden och hjälplös med en seruminjektion i kroppen. Serumet gjorde honom illamående, och snart började han förknippa våld och sex med just illamående. Kan någon sätta in experimentet i ett betingningsschema Fas 1: Serum > Dödsångest/Illamående (OS, OR) Fas 2: Serum + Våld/Sex > Dödsångest/Illamående Fas 3: Våld/Sex > Dödsångest/Illamående (BS, BR) Vad har experimentet för bieffekt på Alex? Musiken (Beethovens symfoni) som spelades i bakgrunden under filmens gång, började Alex förknippa med våld/sex och därför blev han illamående varje gång han hörde den. __________________________ // |
|
1. Goliat fick väl sagt dem som behövdes. 2. Filmens fysiska våld utövas av Alex gäng. Det hela görs på ett Nietzsche filosofiskt maner dock utan speciell baktanke. Det är lite sadism/sodomi vibbar hos huvudgänget i filmen som verkat tagit ordspråket "det bästa vore att inte födas och det näst bästa borde då vara döden" till foga. Det hela baseras ju som sagt på en framtidsvision och ett samhälle i rasning och man får ju följa ett gäng utan moral eller hyffs. Dem använder sig av alla olika slags medel för att avnjuta sin sadism både fysiskt och psykist. Som misshandel, våld, kränkning mm. - Svara kanske mest filosofiskt och det finns som Goliat säger, mycket mer att skriva om saken. 3. Experimentet på Alex är av det största syftet ett sätt att försöka strypa icke moraliska värderingar och blanda vackert med uselt (beethoven med våld). Det är i fullaste syfte ett test och det anspeglar på förvrida hjärnan och tanke ideologi. Dem har relativt mycket att vinna på det exempelvis ett effektivt vis att spara pengar och resurser på inom fängelsebranchen. Samtidigt skapar dem någon slags systematisk koll på "samhället" vilket filmen/boken är väldigt kritisk mot på ett snyggt sätt. Svarar på mer någon annan gång, skulle vara kul och se andras tankar även om det är svårt och nästinpå omöjligt att trycka ner dem så kort (jag missar massor personligen) men iaf ge ett slags vägledning om vad man tycker. __________________________ 'En sparv kan inte veta att han inte är en gås.' |