Persbrandt i Fords fotspår (2007-04-01)

Mikael Persbrandt
Foto: Nordisk Film
Mikael Persbrandt kommer att axla manteln som Tom Clancys romanhjälte Jack Ryan i filmatiseringen av Clancys roman Debt of Honor. Det är den femte filmen där Jack Ryan har huvudrollen efter tidigare ha spelats av Alec Baldwin, Harrison Ford och Ben Affleck. Romanen som kom 1994 handlar ännu en
gång om hur Ryan måste rädda USA från utländska terrorister.

Att Persbrandt äntligen accepterat en roll i en Hollywood-film kom som en chock t o m för han själv:
- Jag trodde aldrig jag skulle våga ta rollen, men jag har egentligen tröttnat på Gunvald och alla de andra svenska karaktärerna jag har spelat de senaste åren. Nu vill jag prova något nytt, säger Persbrandt till Filmpunkten.

Producenten Mace Neufeld kommer satsa mycket pengar på den nya filmen och klassar ut de tidigare filmerna radikalt med en budget på nästan 100 000 000 dollar, en tredjedel mer än vad Sum of All Fears kostade. Persbrandt känner en liten rädsla inför detta:
- Jag var först lite nervös inför en huvudroll i en så pass stor film, och när jag sen fick veta att den kommer att kosta ungefär lika mycket som senaste Star Wars-filmen blev jag ännu mer nervös. Får verkligen hoppas att den inte floppar, säger Persbrandt till Filmpunkten.

Övriga skådespelare som är klara för filmen är bl a Lucy Liu, Julia Roberts, John Travolta och Jet Li. Regissör blir John McTiernan som också filmatiserade Clancys Jakten på Röd Oktober.

Stor premiär blir det till julen 2008.
    Relaterat
Inget relaterat till denna artikel
  Markus Elfström,
redaktör Filmpunkten