Grizzly Man

Dokumentär :

Grizzly Man Köp filmen på CDON
Dokumentär :

Handling: En histora om de båda två grizzlybjörn-aktivisterna Timothy Treadwell och Amie Huguenard som dödades i Oktober 2003, när de levde bland vilda grizzlybjörnar.

Regissör: Werner Herzog
Originaltitel: Grizzly Man
Werner Herzog
Franc G. Fallico
Amie Huguenard
Timothy Treadwell

Copyright Atlantic Film AB

filmernas härskare

detta är helt enkelt den märkligaste filmupplevelsen jag haft. Det är berörande och fantastisk, men det som snurrar i mitt huvud är tanken av att denna människa, galen i björnar, blev dödad av en björn. Och här är han, på bioduken, lycklig, pratar med björnar, ger de namn, osv. Det ger en konstig och lite obehaglig känsla, men är helt unik.

Missa inte !

jezzie86

Det är svårt att inse att detta är en dokumentär. Huvudpersonen är helt enkelt så speciell och udda att man nästan skulle kunna tro att han var skådis. Men faktumet är ju att detta faktiskt är en dokumentär och som sådan är den engagerande, närgången och gripande. Det är lite ödets ironi att denna mannen som var helt galen i björnar (vilket tydligt syns i filmen, han verkar nästan älska dom mer än livet självt) tillslut blev uppslukad av en. En mycket tragisk och tankeväckande dokumentärfilm.

Udda filmupplevelse med för lite slagkraft. Tycker att dokumentären var för seg och saknade det djupet den lätt skulle kunna få, annars var det ruggigt intressant att följa denna mannens liv. Tycker även Herzog "Swartsneger" brytning drar ner på betyget, helt fel röst. Men borde ses.

En vacker, gripande och väldigt bra dokumentär. Tim är så sjukt underbar och vilket stort hjärta han har.

försvarsverk

En människa kämpar för att passa in. Bland vilda björnar. En smärtsam film om en fantastisk tokstolle och hans tragiska öde. Kärlek.

Nja, kan inte säga att jag tyckte om den särskilt mycket. Kunde inte riktigt sympatisera med Treadwell och hans stora engagemang för björnars, rävars väl och ve. Blev tjatig i längden.

Jag såg den här dokumentären med blandade förväntningar. Som många redan har sagt är berättarrösten vansinnigt irriterande. Om regissören hade hållit sig till filmskapandet och valt ut någon med pondus för att göra berättarrösten hade det med största säkerhet funkat bättre. Något ojämn historia, och jag blir aldrig riktigt klar på vad den vill säga. Den skickar ut trevare hit och dit utan att fullfölja, vilket är smått förvirrande.

Timothy Treadwell då? Ja, vissa höjer tydligen karln till skyarna för hans arbete, men uppriktigt sagt kan jag inte se att han "hjälpte" någon annan än sig själv. Han framställs som smått uppblåst och oberäknelig, och hans beteende påminner mig närmast om en människa med bipolär sjukdom. Han säger själv till en vän att han måste känna topparna och dalarna, och inte kan leva i en "gråzon". Det var ungefär här som jag blev uppriktigt bekymrad. Han tycks tillskriva sig själv sådan oerhörd betydelse, som djurens beskyddare, en "godhjärtad krigare" och förklarar öppet krig mot parkvakter, regering och Gud vet vad. Psykiskt störd eller ej så var han bevisligen dumdristig i tron att han kunde leva så tätt inpå vilda djur och gå säker. Kanske respekterade han djuren, men han respekterade varken sig själv eller mänskligt liv i allmänhet.

martin88

En tragisk och gripande dokumentär om Timothy Treadwell. En av de mest speciella människorna jag hört talas om. Det är med blandade känslor man ser dokumentären. Ibland är det vackert, ibland sorgligt. Ett stort minus är Werner Herzogs jobbiga dialekt, en berättarröst måste vara mer behaglig än så för att man inte ska börja störa sig på det och tappa koncentrationen från det centrala!

En speciell dokumentär om den mycket udda Timoty Treadwell som praktiskt taget lever för björnarna. Sammanfattningsvis vill jag säga att detta är en tragisk dokumentär, om än bisarr. Ofattbart att det finns sådana människor som han som verkligen älskar djuren- lika högt, om inte högre, än sig själv.

jezzie86

Biopremiär: 2006-04-07