Veranda för en tenor

Handling: Författaren Thomas möter av en slump sin barndomskamrat, skådespelaren Hoffman, som är döende och vill göra upp med sitt förflutna. Han vill att de tillsammans ska göra film av Thomas självbiografiska succépjäs "Veranda för en tenor".

År: 1998
Chatarina Larsson
Jonas Falk
Michael Nyqvist
Bergljót Arnadóttir

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

En kritikerhyllad film som är varm och sevärd främst för Krister Henrikssons skådespeleri. Gillar även det annorlunda upplägget så jag antar att även regissör Lisa Ohlin och klippningsansvarig bör få sig en eloge.

tessan81

En film med annorlunda upplägg. Jag gillar verkligen den originella idén och man har lyckats genomföra den mycket väl. Här finns ett antal briljanta scener med Krister Henriksson som fullkomligt stjäl hela showen, även om övriga skådespelare också är utmärkta. Scenen där verandan håller på att byggas är underbar!

Trots tragiken finns mycket värme och gnista i filmen. Jag tycker dock inte att det är så lyckat att största delen av filmen är svartvit, det ger en distanserande känsla. Det här är en mycket sevärd film som tycks ha gått många obemärkt förbi.