Beck - Skarpt läge

Beck - Skarpt läge Köp filmen på CDON

Handling: Sjuttonde Beck filmen.

Efter ett larm om en brutal kvinnomisshandel hittas liket av en man i ett övergivet hus. Husets ägare och hennes två söner har till synes flytt fältet, men blodspår binder henne till platsen. Martin Beck och Gunvald Larsson gör allt för att finna kvinnan och hennes barn, men får veta att dom håller sig gömda. Tydligen finns det fler personer som vet varför misshandeln och mordet skett och vem som verkligen ligger bakom..

Regissör: Harald Hamrell

Embla Hjulström
Hampus Nyström
Simon Blyberg

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

Jag tycker helt klart att det här var en utav de bättre Beckfilmerna. Den var inte bara en bra kriminalare med gott om spänning, utan även humorn var bättre än vanlig och det var väldigt intressant och underhållande att få se ett större djup i Gunvald-karaktären.

Det enda som jag inte gillade (LITEN SPOILERVARNING) var att större delen av handlingen grundade sig på att man inte visste att mördaren jobbade för Martin Beck. Frun kunde lätt ha angivit hans namn så att polisen kunde ha plockat upp honom, men av pga. rädsla och allmän idioti så gjorde hon inte detta. En vanlig människa med lite vett hade ju sagt mördarens namn till polisen och stannat hos kvinnojouren, men tråkigt nog så behövdes det ju tydligen ett korkat fruntimmer för att få handlingen att gå runt...

Med det sagt så tycker jag fortfarande filmen är bra så en trea är den värd!

kalles

Det är trist att alla Beck-filmer numera känns som CSI-avsnitt, fullmatade och komprimerade, så att man inte ska hinna reflektera eller konversera mellan andningarna..

Som vanligt är det enbart Haber och Persbrandt som ens vet hur man agerar, och det känns krystat hur man vill undvika upprepningar i handlingen, där får dom skylla sig själv när dom har gjort ungefär 900 sådana här filmer dom senaste tre åren..

heroin

En väldigt bra Beckfilm, men tyvärr håller den inte hela vägen ut.
Många frågor fastnar i huvudet efter man sett filmen - varför är alltid kvinnor som misshandlas av sina män menlösa våp i alla filmer? "Monica Everdag" i denna film är tom mer handfallen än "Mia" i Gömda - hur svårt hade det varit att bara säga till polisen vem mannen som slår henne är?

Filmen håller ett högt och jämnt tempo hela vägen men man irriterar sig på mycket småsaker, speciellt kvinnan i huvudrollen som jag nämnde innan.
En trea blir det för denna helt hyfsade rulle, den är bra mycket bättre än Flickan i jordkällaren men långt ifrån lika bra som Den japanska shungamålningen - och stannar därför på medelbetyg.

Milla86

Beck är alltid Beck. Det känns massproducerat. Däremot är det en helt okej film att slappa till en söndagskväll. Det blev riktigt spännande mot slutet.

Ämnet kvinnomisshandel är verkligen högaktuellt då det sker dagligen runt om i Sverige. Ännu mer extremt blir det då misshandlaren dessutom är polis, vilket jag inte tror är allt för ovanligt.

Intressant att se Gunvald visa känslor för sin syster. Men jag föredrar Wallander trots allt.

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: -
Regissör: Harald Hamrell -
Skådespelare: Peter Haber +
Unik: -

Helt okej rulle som visar en bra bild på hur det kan vara i samhället för dom som blir misshandlade hemma. Bra spel, effekter samt foto. Väldigt sevärd om du gillar Beck.

Helt ok Beck-rulle. Intressant att man får veta lite om Gunvalds förflutna och actionscenen på taket var spännande.

antoniuz

klar 3'a

Tredje filmsäsongens bästa och även en av de allra bästa Beckfilmerna som gjorts med Haber och Persbrandt. Väldigt stark och spännande. Det mesta klaffar.

slizy

En mycket bra Beck-film som behandlar ett alltid aktuellt och tragiskt ämne.

Biopremiär: 2006-06-28