Hiroshima - min älskade

Hiroshima - min älskade Köp filmen på CDON

Handling: En fransyska och en japan möts och har en affär i Hiroshima, fjorton år efter atombombens fall.

År: 1959
Regissör: Alain Resnais
Originaltitel: Hiroshima mon amour
Alternativ titel:Hiroshima, My Love (Internationell engelsk titel)
Alternativ titel:24 - jikan no joji
Ursprungsland: Frankrike, Japan
Ingår i tema: Andra Världskriget

Emmanuelle Riva
Eiji Okada
Bernard Fresson
Stella Dassas
Pierre Barbaud

Otroligt vacker film som hämtat mycket från den dokumentära tekniken då den i början var påtänkt som det. Plågsam film om minnets kapacitet och påverkan på oss människor och om rädslan för kärlek. Hur minnet på något sätt kan få oss att handla och agera, vilket är tydligt på Rivas karaktär. Slutet lämnar en berörd, en fyra tillsvidare.

Vacker, poetisk, snyggt foto. Hemsk och effektiv inledning. Vad vacker hon är, Emmanuelle Riva. Trovärdig kärlekshistoria. Lagom längd.

En hyfsat gripande "Nya vågen" film. Relationen mellan fransyskan och japanen kändes trovärdg och vissa scener berör mig. 3,5 i betyg.

kaj08

Dessvärre ingen film i min smak. Inledningen är lovande, med dystra bilder från efterdyningarna av atombomben över Hiroshima. Sedan blir det ett segdraget poetiskt kärleksdrama.

Filmen är stundtals väldigt fint filmad, men tyvärr så saknar filmen näst intill handling. Det är väl typsikt för gammal fransk film, att det är långa sega partier där det inte händer så mycket. Nej, tyvärr, mitt betyg når inte ens upp till en 2-a. Det slutar på en stark 1-a.

Xenomorph

En helt perfekt film. Ett konstverk.

ilgoga

Mycket bra film som berör. Både problematiken med atombomben (och om att försöka förstå) och försöken att visa upp hur minnet fungerar är skarpa (påminner på vissa plan, eller det är ju den senare som på minner om den tidigare, om Eternal Sunshine Of The Spotless Mind).

Filmen är svartvit