Yes Men, The

Dokumentär :

Yes Men, The Köp filmen på CDON
Dokumentär :

Handling: The Yes Men är Mike och Andy, två män som i World Trade Organization's namn reser runt i världen på handelskonferenser. På en textilkonferens i Finland presenterar de ett absurt förslag om återinförande av slaveri i Tredje världen... Hur övriga konferensdeltagare reagerar på detta? Inte alls, kan man säga. De bjuder in Mike och Andy till kvällens stora galamiddag!

År: 2003
Andy Bichlbaum
Sal Salamone
Patrick Lichty

Mattias15

Hela filmen är chockerande på ett komiskt sett, men ibland även pinsamt. Det pinsamma kommer främst ifrån Människan som är en lustig varelse, ex konfferens människorna i finland som jag skämdes oerhört över.
Humorn är inne på samma spår som pinsammheten, man driver helt enkelt med människor och låtsas vara WTO. Detta ter sig vara väldigt komisk eftersom dem överdriver så rejält och utan någon som helst skam i kroppen. Dem försöker vara så ärliga WTO medlemmar som möjligt, och visar på vilket hemsk företag det är.
Satiren är underbar filmen igenom och grabbarna som utför dåden gör det på ett lekfullt sätt, kanske för lekfullt. Känns sem dem borde kunnas straffas för något brott. Men en svag Fyra till denna film

tessan81

The Yes men vill uppmärksamma oss på de orättvisor som World Trade Organization låter hållas och växa, främst gentemot tredje världen. De reser runt i världen som representanter för WTO och håller föredrag som är satir på verkligheten, men ingen ifrågasätter eller reagerar. (Undantaget ett tillfälle som visas i filmen.)

Det är inspirerande att se det engagemang som killarna lägger ner för sin sak och det de gör är enormt viktigt. Det är dessutom mycket underhållande att se dem "in action" på diverse sammankomster.