Miami Vice

Miami Vice Köp filmen på CDON

Handling: Ricardo Tubbs och Sonny Crockett jobbar under täckmantel i Florida och bekämpar den dunkla och penningstyrda drogvärlden. I samma takt som temperaturen i Miami stiger blir Sonny involverad i en kärleksaffär med Isabella som är gift med en vapensmugglare. Crockett och Tubbs dras allt djupare in i härvan och gränsen mellan polis och deras hemliga identitet suddas ut allt mer ...

Regissör: Michael Mann
Everlayn Borges
Jennifer Budhoo
Tony Curran
Isaach De Bankolé

Copyright United International Pictures AB (UIP)

kalles

Michael Mann är en av mina favoritregissörer, han är speciellt duktig vad gäller fotot och intrigskapandet, och det är det enda han lyckas med här..

Han har inte tagit med sig ett dugg från sin gamla actionserie, utan verkar ha glömt bort vad det var han gjorde som gav serien det kultstatus den fick..
Dom snygga pastellfärgade omgivningarna och det livfulla har försvunnit fullständigt, filmen påminner mer om Heat och Collateral på så sätt, men med mindre intensitet och djup..

Jamie Foxx har han ju lyckats tämja bra både i Ali och Collateral, men här han precis lika färglös som Farrel nästan alltid är..

Okej, actionscenerna är helt okej, men vad spelar det för roll när historien inte har nån som helst tyngd att falla tillbaks på utöver det, nä, skärpning nu Mann..

Det här är Michael Manns nyinspelning av 80-talsserien med samma namn och som även borde räknas som ett av hans största misslyckanden. Colin Farrell som sliskig machopolis går mig på nerverna och historien är så ointressant och seg från allra första början att det närmast blir en plågsam upplevelse att ta sig igenom. Infiltration och knarkaffärer fram och tillbaka känns så ooriginellt att man somnar. Trots ett dugligt soundtrack och några schyssta kameravinklar så klarar den inte godkänt. En riktig kalkon i mina ögon.

"Den starkaste och bästa actionfilmen jag någonsin sett"

Efter "Collateral" såg jag verkligen fram emot Michael Manns nästa projekt, och jag blev faktiskt lite avskräckt när jag fick reda på att det var "Miami Vice", en film av serien med samma namn. Serien som jag tyckte var rätt så larvig och enformig. Då trodde jag att filmen skulle bli precis likadan - vilket den verkligen inte blev. För detta är inget alls som serien. Nej detta är en helt fristående film som helt och hållet är Michael Manns verk.

Det som jag tycker är speciellt med Michael Manns filmer är hans känsla för filmning, kamera-arbetet är lysande. Man får känslan av att man är där när allting händer. Dessutom är special-effekterna väldigt, väldigt bra. Jag hade först tänkt mig en ganska action-fattig deckare med två hårdkokta snyggingar till snutar. Detta fick jag snart ångra då skjutandet togs till en helt annan nivå - eftersom kroppsdelar bokstavligen flög åt alla håll. På ett realistiskt och inte alltför överdrivet sätt.

När det hände så var jag fast. Jag var fast i storyn som var grymt uttänkt och skrupelfri, bortsett från kärleksdelen som var lite överdriven, men som platsade i slutet. Men det som "nästan" var allra bäst med filmen var skjutandet och agerandet i strid. Skottlossningarna var så verkliga (i ljud och effekter) att jag fann mig sittandes med gapande mun genom hela eldstriden.

Michael Mann var heller inte snål på att visa hur ett äkta headshot ser ut. Jag och polarna stönade till ett: "Ohh" varje gång det hände, och så har jag vara reagerat i en annan film, nämligen, just det: "Collateral", fast där var Mann ändå inte lika generös som han är här.'

Det passande kamera-arbetet och skådespelarnas insatser mixades ihop till en salig blandning. Det är ingen tvekan om att Colin Farrel är en bra skådis, och Jamie Foxx som man inte sett särskilt mycket av har direkt kommit till bra filmer, för hans stöd syns verkligen.

Engagerande och intressant story som verkligen är realistisk och skrämmande. Michael Mann måste verkligen ha funderat på den här filmen, och han måste verkligen ha fått hjälp när han gjorde det. Ett stort plus till musiken som verkligen gjorde vad den skulle, man har blandat hip-hop och rock helt perfekt. Linkin Parks och Jay Z's låt "Numb/Encore" används som titel-låt och samma sound som musik genom hela filmen. Väldigt bra gjort, och när det händer grejer kan låten komma tillbaks utan att man knappt märker det och börja pumpa.

Ljud/Musik: 5
Manus/Handling: 3
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 5
Filmlängd: 4

Miami Vice är en grym actionfilm som bjuder på många goda egenskaper. Tyvärr så känns manuset en aning krystat och jag måste tyvärr sänka betyget - trots det så är Miami Vice i mina ögon den bästa actionfilmen. Det är synd att Mann inte skrev en - faktiskt - duglig story, intressant och spännande men fan inte bra. Det går hem det gör det, men jag har varit så osäker på betyget fem att jag faktiskt sänker det. Till en stark fyra, misstro mig inte för "Miami Vice" är fortfarande en jäkligt porffsigt gjord - och jäkligt bra - film.

Bilbo_one

Stundtals bra, men annars ganska tråkig och överdriven. Kan funka ifall det inte är något annat på burken. Svag tvåa

Hoppsan, kanske inte var så smart att hoppa över karaktärsbeskrivningarna ändå! Tycker nämligen inte att huvudkaraktärerna är identiska med dem i originalserien och dessutom är dem typ helt karaktärslösa här, vilket på sätt och vis gör minst en utav dem överflödig.

Sen är det på tok för mycket polisslang i dialogen, till den grad att man inte hänger med i storyn. Men frågan är om man ens vill hänga med om man som mig anser att karaktärer och relationer är det viktigaste i filmer.

Fotot och den visuella stämningen har en viss charm, men jag anser inte att den äckliga grynigheten tillför någon sorts realism eller vad nu tanken var.

Glöm denna och kolla in serien istället!

Nej, det här va inget bra... Tyckte inte alls om det..

En -2 som film, men en 2 i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: No Law / No Rules / No Order

Detta är ingen bra filmversion av TV-serien. Låt oss en gång för alla konstatera detta! Filmen är lite seg, dvs ngt för lång, men det är inte största problemet, utan det är som vanligt manusbrister som gör så att filmen fallerar. Det blir bara lite spännande och filmen är för intetsägande.
Trots helt ok skådespeleri och rätt snyggt foto klarar denna inte att komma upp i betyget 3. En bonus för att vi killar kan titta på snygga kinesiska skådespelerskan Li Gong.
Nej, detta hamnar inte i DVD-samlingen. Dock kan man utan problem se om filmen nån enstaka gång i sitt liv utan att tokfrustreras över en inte alltför genomtänkt produktion. Men vill man? Nja, en dussinactionrulle som duger att slöa med i soffan framför TV:n en tråkig kväll man inte har nåt bättre för sej. Hade hoppats på mer dock av duktige regissören Mann och både Foxx och Farrell.
Synd att inte Hammer ville göra musiken igen och Olmos spela kapten Castillo igen * (!).

Trivia: * Edward James Olmos was given a chance to reprise his role as Castillo, but turned it down. Jan Hammer, who did the famous score from the TV-series, was asked to do a different type of score, but turned it down. / Just before the climactic shoot-out, "In the Air Tonight" by Nonpoint can be heard. The original Phil Collins version was featured prominently in the TV series (Unrated Director's Cut only). / When the film version was still being developed by Michael Mann, Don Johnson was asked who he would pick to play Sonny Crockett. Johnson suggested Colin Farrell.

den va grym gjord men det va skit seg hela filmen

lindajjj

Ganska segt. Och noll kemi mellan CF och kinesiskan...

Social__Distortion

En bra film om man vill ha lite hederlig Action o knarkaffärer. dock ingen höjdarfilm då skådespelarinsatsen inte alls är särskilt märkvärdig och storyn ganska tunn. fina båtar och snyggt filmat till o från. svag 3.a

Biopremiär: 2006-08-11