Seven Blood-Stained Orchids

Seven Blood-Stained Orchids Köp filmen på CDON

Handling: Det unga gifta paret Mario och Julia klarar sig undan en galen mördare i sista stund. Polisen står frågande men Julia tror sig ha en aning om vem galningen är. Kommer hon finna svaret innan mördaren slår till igen?

År: 1972
Regissör: Umberto Lenzi
Originaltitel: Sette orchidee macchiate di rosso
Alternativ titel:Puzzle of the Silver Half Moons
Alternativ titel:Sieben Gesichter für die Mörderin
Ursprungsland: Italien, Västtyskland
Antonio Sabato
Uschi Glas
Pier Paolo Capponi
Rossella Falk

Ett hyggligt dagsverke även om jag av någon anledning hade förväntat mig mer. Den bjuder inte på några toppar varken cinematografiskt eller på något annat sätt. Filmen rivstartar med ett par klassiska gialloaktiga mord för att sedan plana ut och bli en gemytlig liten deckare. Mordet med den elektriska borren är typiskt Lenzi och ganska hårt för att vara från den tiden. Sabato e lite halvkaxig genom hela filmen och man kan inte annat än le lite när han far omkring i sina hemska rutiga kavajer á la typiskt 70-tal.

En trevlig liten giallo som varken tillhör de bästa eller sämsta, utan helt enkelt är ok. Filmen har en del bra scener som står ut och själva handlingen är ändå genomtänkt. Sevärd om man gillar genren.