New World, The

New World, The Köp filmen på CDON

Handling: 1607 anländer en brittisk expedition till Virginias kust för att upptäcka en ny värld i det otämjda landskapet. Efter en inledande kontakt förälskar sig kaptenen John Smith i prinsessan Pocahontas, och en bitter och brutal strid uppstår mellan den infödda befolkningen och de invaderande styrkorna från den gamla världen.

Regissör: Terrence Malick
Wes Studi
Jesse Borrego
David Thewlis

Copyright AB Svensk Filmindustri

"Colin Farrell gör en av sina bästa roller i en grymt vacker film. Christan Bale lyser trots att han knappt syns. Och Q'Orianka Kilcher som Pocahontas är fantastisk. Alla dessa superba skådisar i en rätt så händelsefattig film"

Det är ingen frågan om att "The New World" är en film som håller hög klass vad gäller skådespelare och story. Att göra en långfilm om sagan om Pocahontas är ett smart drag - för Disney verkade inte riktigt förmedla något med deras version. Regissören är Terrence Malick (som konstigt nog inte gjort många filmer under sin livstid som regissör). Men jämfört med hans tidigare filmer var han ganska snabb efter "The Thin Red Line" med den här rullen. Själva grundstoryn kan man förstå nästan direkt genom titeln - och om man sett filmen - som menar svårigheten med att komma till ett nytt land och förstå dess kultur, språk etc. Detta berättas på ett lysande sätt i "The New World" som i alla fall får med konceptet men tappar mot slutet. För när man fattat vad filmen handlar om fortsätter den bara utan att något händer. Men jag uppskattar Terrence Malicks öga för foto, för under den tiden som det knappt händer något får vi smaka på äkta ögongodis.

"The New World" är ett poetiskt mästerverk inom film. Vi får höra tankar från både Colin Farrell och Christian Bale som båda faller för den fagra Pocahontas och hennes underliga sätt att leva på, förmedla sig och, faktiskt, röra på sig. Vi får höra henne tala till sitt folk och till moder jord. Detta kanske låter underligt, men när man väl ser filmen så kommer man att förstå. Detta är absolut inte en film för lättviktare som bara är ute efter strider mellan infödingar och britter. Detta är helt och hållet en kärleksfilm, och en bra sådan vill jag tillägga.

Jag tycker dessutom om att dialogen - som tidigare sagt - är sporadisk. Det må vara lite dåligt. Men jag tycker om det, för då verkar inte allt så himla krystat. Jag menar, ta vilken annan film som helst, ta "Snatch" till exempel. Där de kommer på fräcka, snabba repliker utan att ens hinna tänka. Det är snyggt och häftigt. Men jag tycker om dialogerna i "The New World", för det är realistiskt.

Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 5
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 5
Filmlängd: 3

Det enda som egentligen hindrar mig från att ge "The New World" det högsta betyget är filmens brist på intressanta händelser. Förutom den braiga kärleksberättelsen händer det inte mycket annat intressant. Som jag sa tar fotot över ett flertal gånger, det är både bra och dåligt. Men hade Malick kortat ner filmen en halvtimme och besparat oss de vackra bilderna så hade femman varit ett faktum. Men missta mig inte. För "The New World" är en otroligt bra film som man inte bör missa. Det blir alltså en fyra, som inte är långt ifrån femman.

Finns inte så mycket att säga mer än att den är helt fantastisk. Håller med Lepre. Det är verkligen ett poetiskt mästerverk. Konstigt nog saknas ändå något. Blott 15-åriga Q'Orianka Kilcher är ett fynd i huvudrollen. Mycket stark trea!

Det finns mycket negativt att säga om denna. Irriterande berättarform, sporadisk monolog och en inledning som verkar ha hoppat över viktiga delar av historien. Sammanfattningsvis är väl filmen en smula gripande, men den försöker vara så djup att man grips av allvarlig tristess. Jag funderade faktiskt på att gå innan filmen var slut - och det verkade hälften av publiken i salongen också överväga.

andor

Långsam film där det dock kändes som rekvisitan var tidsenlig.

jag vet inte riktigt vad jag tycker om den. en del av mig tyckte om den men en del inte. själva storyn va jätte bra men jag antar att den här sortens dialoger dom hade i filmen inte höll måttet i min smak. Dialogen var typ uppbyggd på dikter och poesi kändes det som. man ser ju givetvis att den är grymt lik den tecknade poccahontas både första och andra filmen. en svag trea

Evenstar_92

Känner mig så dålig just nu, men den här filmen tilltalade inte mig alls.
Jag var för långt borta, eller så var det som jag tyckte, att den rörde sig för segt fram.
Jag kände mig inte bekräftad av varken skådespelare eller musik.
Tråkigt nog.

En 2+ som film, en -3 i sin egen genre & en 2+ som underhållning.

Tagline: Once discovered, it was changed forever.

Tyvärr kan jag inte sätta ett högre betyg än en tvåa på denna film. Håller med det mesta som Sophie säger om filmen och de skälen är huvudorsakerna.
Filmen har en grymt bra, spännande, händelserik, snyggt fotad inledning med fin musik. So far so great. Men Malicks ambition att göra detta i en rätt så exakt kopia, vad gäller den poetiska stilen, som hans tidigare film Den tunna röda linen gör att det hela faller. Detta är överambitiöst och övertydligt toklångsamt. Men till vilket syfte? Filmen är "bara" 2 t och 7 min lång, men upplevs redan när 1,5 timme återstår som seg, och finner mej inte långt från att flera gånger hålla på att somna.
Alltså, Malick har ju en klart egen stil och en klart utstakad linje han vill jobba efter. Men att låta nästan hela filmen visa vackert foto med stilla bakgrundsröster blir ordentligt sövande. Tyvärr. Visst är filmen just en kärlekshistoria och DET ska ni ta fasta på, mina vänner, då ni ser detta verk.
Rätt bra skådespel av de flesta av huvudrollsinnehavarna, men jag finner inga direkta djupare karaktärer som tillåts spela ut sina känsloregister.
Som sagt, mycket fint foto och stundtals fin ny musik blandat med klassiska tempofattiga alster av Mozart, Wagner m fl. Men det man kommer minnas är tempot i hela filmen. Nej, detta hamnar ej i min DVD-samling. Filmen kommer jag högst troligt inte se om; jag vill inte, men kan kanske kanske göra det med en käresta vid ett enstaka tillfälle.
Se då hellre The Thin Red Line där kriget som kontrast bättre passar ihop med denna långsamma, drömlika och lyriska berättarstil.

Trivia: Q'orianka Kilcher (Pocahontas) var bara 15 år då filmen spelades [vilket inte alls märks då man tittar på filmen och inte vet om det] / The Virginia fort was built in 30 days, the exact number of days the original settlers needed to construct the original yet without the use of cranes and other modern machinery. / In preparation for the role, Colin Farrell read all seven of John Smith's books he published back in England on his accounts of The New World.

Usch såååå dålig film, så jäkla lång tråkig att jag somnade, försökte verkligen hålla mig vaken. Får en 1:a

Cruel_Intentions

Kännsloladdad, berörande och brilliant. Riktigt bra skådespelare samt manus. Det blir inte så mycket bättre än så här.

Mattias15

En aningen seg film som koncentrerar sig på mycket på fotot. Det händer inte specielt mycket men för det blir det inte långtråkigt, jag fastnade och hade inte tråkigt en enda sekund. Skådespelarnas prestationen ska jag inte glömma bort att berömma också. Q'Orianka Kilcher är naturligt gjord för rollen, mycket bra av en 15 åring. Christian Bale får inte så mycket tid men briljerar ändå med sin naturliga pondus. Colin Farell är det inget fel på heller, han visar upp hela sitt känslospektrum.
En vacker film som gav mig mycket att tänka på efteråt. En Fyra.

Biopremiär: 2006-03-03