Reds

Biografi:

Reds Köp filmen på CDON
Biografi:
2,5

Handling: Den respektabla kvinnan Louise Bryant lämnar sin make för den kontroversiella journalisten John Reed. Efter att ha orsakat politisk uppståndelse i USA åker de till Ryssland och bevakar oktoberrevolutionen 1917. De återvänder därefter till USA i förhoppningen att leda en likadan revolution i hemlandet.

År: 1981
M. Emmet Walsh
Jerzy Kosinski
Maureen Stapleton

GalnaMee

En bra film som känns mycket före sin tid, jag förvånades av hur nyinspelad den såg ut trots att den är från 1981. Warren Beatty gjorde ett väldigt bra jobb med denna och gör dessutom en skicklig skådespelarinsats i huvudrollen som Reed. Även Diane Keaton som Bryant och Jack Nicholson som O'Neill gör båda riktigt bra insatser.

"Reds" är alldeles för lång, men lyckades ändå hålla mitt intresse under hela filmens gång. Däremot är den väldigt anpassad till en Hollywoodpublik, och fokusen flyttas från Reeds arbete i revolutionen till Reed och Bryants kärleksförhållande. Det fungerar visserligen på bio, men som historisk skildring blir det lite tradigt.

Trots detta är det en väldigt sevärd film, och jag är förvånad över att den inte fått mer uppmärksamhet här.