Klättertjuven

Klättertjuven Köp filmen på CDON
2,5

Handling: Tolvåriga Ida har ärvt sin talang att klättra från sin far Klaus, som en gång var bergsbestigare, men skadade sig i ett fall från Mount Everest. Numera driver han en go-kartbana i Köpenhamn.

Idas mor Maria är frilansande säkerhetsspecialist, som just anlitats på ett stort bankbygge. Hon delar inte makens och dotterns förtjusning för höga höjder, men Ida trotsar moderns förbud och klättrar praktiskt taget överallt.

En dag faller fadern ihop på köksgolvet och förs till sjukhus, där man konstaterar att han lider av en obotlig skada. Då läkarna snabbt ger upp allt hopp, bestämmer sig Ida för att ta saken i egna händer.
Ida tänker nämligen skaffa fram de 1,2 miljoner kronor, som en operation i USA skulle kosta. Tillsammans med sina båda bästa vänner, Sebastian och Jonas, vilka båda är förälskade i henne, planlägger hon en djärv kupp mot den maximalt inbrottssäkra bank, som anlitat hennes mor.

Frågan är bara om banken är barnsäker...

År: 2002
Nastja Arcel
Mads Ravn
William Haugaard Petersen

looiz_tukos

Den var ganska så bra men det var inte så kul för att vi fick läsa hela berättelsen(som jag inte tänker avslöja nu)men bra drama.

en härlig uppfriskande komedi/drama film. bra och seriös filmning/foto och manus, en ganska typisk filmstil men som ändå har det där extra tack vare allvaret i allt!

Klättertjuven (2004)