Syriana

Syriana Köp filmen på CDON

Handling: En serie fristående berättelser, som utspelar sig i CIA:s verksamhet, i oljebolagens styrelserum, i maktens korridorer i USA och i de oljeproducerande länderna, sammanvävs till en fresk över den politiska och ekonomiska verkligheten.

Regissör: Stephen Gaghan

Nicky Henson
Nicholas Art
Amanda Peet
Steven Hinkle

Matt Damon är lysande i sin roll, han skiner igenom hela filmen. Detta är en väldigt komplicerad berättelse och det är väldigt svårt att hänga med, och förstå den helt. Kameraarbetet var lika rörigt som berättandet, hela tiden får vi se nya personer i filmen, vissa av dem försvinner, medans andra dyker upp senare, vilket gör det väldigt svårt att hålla reda på alla namnen. Det röriga filmandet tycker jag om, inte ett stativ har använts i filmen, det märks tydligt och därför får man känslan av att man är där, fast det vill man inte. För detta är en ganska trist berättelse, den påminner mycket om Lord of War som var riktigt bra, om USAs handel med andra länder, om vad det VERKLIGEN handlar om. Här får vi en blick in i det och det är väldigt trovärdigt, men särskilt intressant är det inte, förväntningar kring filmen är inte bra, för den visar sig vara ungefär som det är på riktigt, ja den är ju realistisk. Sedan tyckte jag det var onödigt att blanda in de olika karaktärernas familjeliv, det var kanske lite bra för vi hade då en aning om hur personerna var, men det behövdes inte, för det var jättebra skådespelare i filmen och man såg direkt på dem vilken slags roll de spelade. Dock var det viktigt att ha med Matt Damons och Amanda Peets förhållande som var alldeles lysande och trovärdigt.
Det blir en stark trea till Syriana som var en väldigt bra film, men som man MÅSTE se flera gånger för att fullt förstå.

Rhymr

Vackert foto och spännande miljöer. Var dock svår att hänga med i, kräver mycket av tittaren. Filmen handlar i grunden om hur oljepengar görs på bekostnad av moral, folk, utveckling och demokrati. Som svttext skriver; under 1950-talets McCarthy-era hade nog filmen stämplats som oamerikansk verksamhet.

Snyggt foto och en ovanligt intelligent story för att vara en Hollywoodrulle. Det gäller verkligen att hänga med från början annars blir man lätt bortdribblad. Gillar varken Clooney eller Damon, men båda är förvånansvärt bra i sina roller (som i.o.f.s är ganska tacksamma att göra). Filmen känns realistisk rakt igenom och visar hur det med all sannolikhet går till, hur styrt allt är och hur lätt vissa hjärntvättas.

Ingen film som föll mig i smaken. Godkänd film där Matt Damon lyfter hela filmen.

kaj08

En intressant film som tar upp ett angeläget världsproblem. Det är ovanligt att se en amerikansk film som gör ett ambitiöst försök till att rikta hård kritik mot sitt eget land och dess storhetsvansinne ute i världen. Här är det oljebranschen som står i centrum för korruption och fiffel på hög nivå.

Jag gillar sådana här filmer som hoppar mellan olika berättelser där man får följa olika människors perspektiv på en och samma stor händelse. Tyvärr lär man aldrig riktigt lära känna några huvudpersoner, utan det blir rätt ytligt.

Dessutom gör Matt Damon och till viss del även George Clooney riktigt bleka insatser. Matt Damon passar inte alls i en roll där han bör kunna visa känslor. Han är som en plastdocka rakt i genom hela filmen. Med ett par riktigt bra huvudpersoner i en sådan här film skulle det kunna blivit riktigt bra. Nu landar betyget dock på en rätt så svag 3-a.

Cammie

Djup, intressant, deprimerande och vidrig film. Clooney, Damon, Siddig är alla riktigt bra och förstärker känslan av obehag. Känns ovanligt (och bra) med stark kritik av USA och CIA. En bra film, men ingenting för den som letar efter en uppiggande film.

lindajjj

Någonstans mellan 3 och 4. Den är lite för rörig, och lite för ytlig, går inte på djupet. Men ett intressant ämne förstås, och lärorik. Och det är ju alltid bra.

DuskBringer

Jag kanske inte kan ge den här filmen en alldeles rättvis bedömning eftersom jag var trött och led av abstinensbesvär när jag såg den. Men nog f*n var den väldigt tung och svårsmält och komplex? Jag hängde inte med iallafall och det blev mest ett utdraget sömnpiller. Men en del scener satte sej och var i mitt tycke ganska bra. En tvåa.

Visst är den bra och väldigt välspelad och välgjord, men mitt engagemang brast ibland på grund av att intrigen var ganska sammansatt. Jag har inget emot att man får tänka lite extra när man ser en film, men här blev det faktiskt lite för mycket. Man var tvungen att memorera typ 20 namn och vad de sysslade med. Alla sidointrigerna gjorde till slut att man delvis tappade fotfästet och intresset. Det vore bra om man hade strykit några sidospår. Då hade det varit lättare att engagera sig, och då hade betyget blivit högre

Timoti

Det här är en dålig film och då menar jag det! Jag somnade efter 90 minuter och när jag vaknade på morgonen så tänkte jag, nu ska jag se de 32 minuterna jag hade missat. Clooney räddar inte filmen från en etta.

Biopremiär: 2006-03-10