Sanningen om Rödluvan

Sanningen om Rödluvan Köp filmen på CDON

Handling: Den klassiska sagan om Rödluvan är välkänd. Mindre känt är att de medverkande förstås har olika versioner av vad som egentligen hände. Vår berättelse börjar när djurvärldens polisdetektiver kallats in till mormors stuga i skogen. Under förundersökningen intervjuas Rödluvan, vargen, mormor och jägaren. Detektiverna finner, inte helt överraskande, att de olika berättelserna skiljer sig avsevärt från varandra...

Regissör: Cory Edwards Todd Edwards Tony Leech
Andy Dick
Cory Edwards
Todd Edwards

Copyright Sandrew Metronome

Sanningen om Rödluvan är en pusselhistoria helt i min smak. Otroligt fyndig, underhållande och skruvad historia med fenomenala skådespelare och en bunt underbara scener. Jag trodde aldrig att jag skulle hitta en animerad film som spelade i samma division som Shrek (2001). Jag ger mig - solklar femma och en av de bästa barn- och familjefilmer som gjorts.
"You again? What do I have to do, get a restraining order?"

Zirgo

Vi får se många sidor av myntet i denna version av Rödluvan. Det finns mycket hjärna och hjärta i en hel del scener och skratten kommer tätt. Filmen är helt klart värd att ha i sin samling vid sidan av Shrek och Hitta Nemo. Engelskt tal är ett måste.

Det här är en frisk fläkt bland dagens datoranimerade filmer. För att få tag på en recepttjuv förhörs de huvudmisstänkta Rödluvan, vargen, mormor och skogshuggaren och deras versioner om vad som hänt skiljer sig kraftigt åt. Berättarstilen att visa samma händelseförlopp ur fyra olika perspektiv känns fräscht och mycket underhållande. En hel drös med helsköna karaktärer finns med att jag inte ens kan räkna upp alla. Den hyperaktive Twitchy och geten är nog de som bjuder på flest skratt. Själva animeringen, som känns som en lång cutscene i ett datorspel, är kanske det sämsta med filmen, men med sin charm spelar det ingen som helst roll. I den avslutande delen av filmen försvinner lite av den tidigare originaliteten, men vad fasen, jag känner mig generös idag - den får en fyra i betyg.

Annie91

Den här filmen är alldeles URROLIG!! Jag satt och skratta lika mycket som ja grät när jag såg Edward Scissorhands. Dock var vissa scener en aning långtråkiga, annors skulle den ha fått en klar femma, men en start fyra får den nu ändå. Definitivt värd å se en gång till.

Maria007

Grym rulle, stark 3a. En av de bättre animerade filmerna och bra humor!

En klar 3 som film & i sin egen genre.

Taglines. Trouble In The Hood / Armed And Dangerously Dumb. / A Granny Who Kicks Fanny / Red Riding Hood, The Woodsman, Granny, The Wolf. Not Your Typical Crime. Not Your Usual Suspects.

Naja, en helt ok eller, nej, bra animerad film, den första i världen som... *.
Förväntningarna var ändå lagom liksom, och jag tror att jag inte ger filmen högre betyg för att jag dels såg den ensam, dels tyckte den var alltför fokuserad på barnhumorn jämfört med t ex Shrek eller Bee Movie, där vuxenhumorn får större plats.
I sej är ju sen inte heller det nya upplägget av storyn (att vi får höra si och så många personers version av samma händelse, i en kronologisk följd) något egentligt nytt förutom att de brukar berättarstilen i en animerad story.
Jag tyckte filmen var för barnslig rent ut. Därav hamnar den inte i min DVD-samling, dess oftast (!) fantastiska CGI-animationer till trots. Lite smårolig då och då. Barn skrattar garanterat mer (!). Dessutom något seg bitvis.

PS. Tycker idén till del två som kommer nu i år (2008) är lite väl billig. Nog för att enkla idéer ofta är bäst, men här handlar det om kopiering av redan väl kända, klassiska och etablerade sagokoncept i ramen, som de sedan gör om genom tillägg av nya (försök till) roliga repliker i en bara medioker detektivstory. Denna gång är det Hans & Greta som behandlas; vad kommer härnäst? Rapunsel? Råttfångaren...? Stadsmusikanterna...? Och då kan de ju göra fyrtioelva delar! Jag tror ni förstår min poäng.
Jag kanske låter negativ, men d e så jag känner tyvärr.

Trivia: * According to Todd Edwards at Anderson University's Chapel, this is the first fully independently-funded computer-animated feature film. / On the Happy Yodelers poster it says Tonite only, Sporthalen - Eskiltuna, Tisdag 29 oktober 19.00, This is Swedish. There is a town namned Eskilstuna and they have a sporthall, tisdag means Tuesday.

fler klockrena skämt och snygga inpassningar av händelseförloppen. lite seg och utdragande iblan men det finns så många rolig karaktärer och "djupare" skämt att det gör inget. stark 3:a.

Helt sjuk och rolig film gillar den!!

TheHobbit

först och främst... Vargen äger allt och alla! Vargen höjde betyget en massa för att han var så skön och verkade mest trovärdig. Kirk eller vad han heter, skogshuggaren, han var bara dryg och jag störde mig på honom. Bortsett från den fördelen och nackdelen så var det inget riktit speciellt. Jag fick många goda skratt och det är egentligen inte så mycket mer som behövs :) en trea för att jag inte kan bestämma mig.

pointblank

Ortoligt rolig film, verkligen. Skämten känns så klockrena och naturliga, verkligen en film för hela familjen. Graftiken ligger inte i samma klass som Shrek och Toy Story, men det är inget man stör sig på speciellt mycket. Se den!

Biopremiär: 2006-06-09
Filmen är animerad

Sanningen om Rödluvan 2 (2011)