16 Blocks

16 Blocks Köp filmen på CDON

Handling: Den utbrände polisen Jack Mosley (Bruce Willis) får till uppgift att transportera en fånge 16 kvarter mellan häkte och rättegång. Mosley får dock reda på att fången ska vittna mot en av Mosleys egna kollegor och att hela poliskåren vill se honom död. Ska Mosley visa lojalitet gentemot sina kollegor eller skydda vittnet?

Regissör: Richard Donner
Originaltitel: 16 Blocks
Alternativ titel:Sixteen Blocks (Alternativ stavning)
Ursprungsland: USA, Tyskland
Bruce Willis
Mos Def
David Morse
Jenna Stern

Copyright Scanbox

Det här är en snygg och tämligen spännande film med Bruce Willis i huvudrollen. Vet inte om det är han som har blivit segare eller om det bara är sådana roller han väljer nuförtiden för här, precis som i flera andra av hans senare filmer, känns det som om han går på halvfart och är allmänt trött. Mos Def som vittne med gnällig röst är skön i början, men blir i längden mest irriterande. David Morse är den som lyser starkast som korrumperad och ärkeond polis. Stundtals aningen överdrivet och ordinärt, men underhållningen och det höga tempot filmen igenom är det verkligen inget fel på. En svag trea blir betyget.

torulf

Bra tempo men ingen själ i filmen. Till det positiva hör att Bruce Willis inte går omkring med sitt vanliga självgoda flin. Men han blir inte en bra skådis för det. Ganska tidigt lessnar man på Mos Def och hans nasala pladder. Om det inte hände saker hela tiden skulle man säkert hänga upp sig på logiska luckor i storyn, men pulsen är hög så den klarar sig därför. Det här är en film som lämpar sig bäst för att slå ihjäl en seg kväll med några öl. Man behöver inte vara helskärpt för att följa händelserna.

tessan81

Långsam actionfilm med korruption i polisstyrkan som huvudingrediens. Ibland jobbas ett visst tempo upp men så bromsar man med djupa tankar om vem som egentligen är god och ond, och vem som är man att avgöra det.

Att ge Willis en roll som försupen polis med issues känns inte så banbrytande och tyvärr blir historien också lika ointressant efter en stund. Mos Def är bra som Eddie, han tillför filmen en viss gnista. Morse som Frank Nugent går mig på nerverna med sin tuggummituggande överlägsna attityd (ska han föreställa hårdkokt på något sätt?), men det kanske är meningen?

Sid

Helt okej film. Svag trea.

Yasmin

Bättre än vad jag trodde. Hade ganska låga förväntningar först i början men sen vart den bättre.

Sånt här är ganska fånigt. Men det är okej att sitta och glo på en kväll, när det ändå visas på TV. Förutsägbar med vissa vändningar.

Franck226

ganska bra faktiskt!

Mja, vad ska jag säga om den här filmen då..?
Kan säga att jag störde migoerhört mycket på vittnets röst iaf xD
Annars va den rätt tung faktiskt, nästan lite deprimerande. Inte en av Willis bättre filmer..

En klar 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: For a New York cop and his witness, the distance between life and death just got very short. / 1 Witness... 118 Minutes...

Detta är en film som jag gillade mer än jag hade förväntat, helt klart. En spännande action-thriller som underhåller med en alldeles lagom längd (äntligen är den tillbaka här, dvs klippningen som förr var vanligare - att "döda sina darlingar").
Inga extremt överdrivet bra skådespelarprestationer, men d räcker för stunden. Bra att Def dämpar sitt skådespel! Willis och Moorse kör på god rutin.
Filmen hamnar trots detta inte i DVD-samlingen då jag tyckte den tappade en gnuttans aning på slutet, trots ett alternativt slut, manusmässigt. Donner har gjort film noggrannare flera gånger förut. Jag kan visst dock tänka mej att se om detta verk nån gång.

Trivia: Mos Def's character has the name "Edward Bunker". Edward Bunker is a real life criminal turned actor (thus proving that people can change, in line with the theme of the movie), who appeared in Quentin Tarantino's Reservoir Dogs (1992). / In order to make Det. Jack Mosley's limp look realistic on screen, Bruce Willis put a pebble in his shoe and kept it there throughout the length of the shoot.

goni

tung! mos def gör halva filmen med hans röst

Biopremiär: 2006-07-07