Basic Instinct 2

Basic Instinct 2 Köp filmen på CDON
1,7

Handling: Romanförfattarinnan Catherine Tramell (Stone) har ännu en gång fått problem med lagens långa arm, och Scotland Yard kontaktar psykiatrikern Michael Glass (Morrissey) för en bedömning. Men liksom kommissarien Nick Curran tidigare, fascineras även Glass av Tramell och luras in i ett sensuellt, förföriskt spel.

Regissör: Michael Caton-Jones
Stan Collymore
Kata Dobó
Flora Montgomery

Copyright AB Svensk Filmindustri

Redan från början känns Basic Instinct 2 väldigt ansträngd och påklistrad - inte minst attraktionen mellan Catherine och Michael. Inledningen skriker idétorka och skådespelet är i regel dåligt, med undantag för David Morrissey som är riktigt bra i sin roll. Jag måste även berömma det snygga soundtracket.

Personligen blir jag riktigt provocerad av påståendet att det faktum att Sharon Stone åldrats fjorton år skulle göra filmen sämre. Hon är en skicklig skådespelerska med flera starka roller bakom sig, bland annat Ginger i Casino (1995). Både dumt och orättvist att män får cred för bra rolltolkningar medan kvinnor i större utsträckning får cred för sina vackra ansikten.

Konceptet med filmen har egentligen inte förändrats alls sedan Basic Instinct (1992). Det är samma tugg som diskuteras om och om igen, vilket snabbt blir tråkigt. Även jag saknade ishackan, och slutscenen är en skymf. Detta är inte helt uselt, men efter ettan har man ändå förväntningar, och filmen lyckas inte infria dem. Därför ger jag Basic Instinct 2 en etta.
"Do you think it's possible that you want me to be the killer? You know, how some guys are into blondes ... and some guys are into killers."

vippkort

Ja, vad ska man säga? Att bara komma på tanken att göra en uppföljare till den första filmen, som blev en sådan succe, tycker jag är lite konstigt. Men i alla fall.
Filmen håller inte alls samma klass som ettan. En del av förklaringen är väl att inte Stone har riktigt samma kropp då som nu.
Men det bästa i hela filmen tycker jag är starten. Jag skrattade så att jag nästan grät. Jag undrar bara varför jag var ensam om det i biosalongen...
Jag saknar även den berömda ishackan i denna filmen. Eftersom den hade en ganska central roll i ettan, så trodde jag att den skulle vara med betydligt mer.
Tycker jag då att den är värd att se? Tja, det skulle vara för den komiska starten då...

Ända sedan 1992 har "Basic Instinct" varit en av mina abslouta favoritfilmer. Den ligger fortfarande på min 20-i-topp-lista. Efter 14 år görs en uppföljare och jag blir självklart väldigt intresserad och förhoppningsfull.

Nu har jag sett den och... ja... jag kan konstatera faktumet att något är fel. Inte att den är direkt dålig, den har sina ljuspunkter, men den passar helt enkelt inte in. Vad jag menar med det vet jag knappt själv. När jag såg filmen kändes allt bara så mysko.

Den blev automatiskt en besvikelse då jag ÄLSKAR ettan, men som fristående film är den ändå värd bättre betyg än vad kritikerna gav den. Sharon Stone kommer alltid vara Sharon Stone i mina ögon och jag älskar henne för den hon är. Har aldrig sett en sexigare 47-åring så vitt jag vet. Morrissey ska dock ha mest beröm för tolkningen sin karaktär. Mycket ovanligt och intressant agerat.

Mycket stark tvåa!

Inte lika bra som första Basic Instinct. Men helt okej. Sharon Stone är en bra skådis och gjorde sin roll bra. Filmen får en 2:a

Sharon Stone är ruskigt snygg! Filmen är medioker.

En spännande och smart film, som var lätt att hänga med i. Fungerar att kolla på en gång. Bra skådespelarinsatser av Sharon Stone. Stark tvåa.

tessan81

Riktigt dålig thriller, främst för att den saknar allt vad trovärdighet heter. Catherine Tramell's manipulation, som sätter den erkände psykiatrikern Glass´s professionalism helt ur spel, når inte fram överhuvudtaget. Hela filmen bygger på att man köper detta och det gör inte jag. Hans agerande blir skrattretande. Oerhört krystad erotisk laddning.

hanks

Saknar allt som ettan hade ändå godkänd.

Mycket stark tvåa!

Biopremiär: 2006-04-07