Ghost Rider

Ghost Rider Köp filmen på CDON
2,5

Handling: Filmen handlar om ännu en av Marvels superhjältar, motorcykliststuntmannen Johnny Blaze. För att beskydda sin älskade går han med på att bli värd för ”spirit of vengance”, men uppgörelsen drar en förbannelse över honom. På nätterna förvandlas han till en demon med eld som täcker hans huvud.

Regissör: Mark Steven Johnson

Sam Elliott
Wes Bentley
Donal Logue

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

Det här är ytterligare en Marvelfilm och den här gången är det Nicolas Cage som ska ut på jakt efter onda själar. Efter att ha sett filmen är frågorna många. Exempelvis varför ha olika skådespelare för huvudrollsinnehavarna som unga respektive gamla när åldersskillnaden är så liten? Det finns något som heter smink och som inte ska underskattas. Jag blev mest förvirrad. Eva Mendes är pinsamt usel och samspelet mellan henne och Cage är iskallt. Man undrar vad Johnny Blaze överhuvudtaget ser hos henne. Djävulen är förresten en vekling som inte har mycket att säga till om. Inte ens fighterna blir särskilt spännande. Manuset känns med andra ord riktigt b och det är bara de primitiva delarna av hjärnan som hindrar betyget från att hamna på underkänt.

Filmens första del fungerar fint, men så snart han blir "spökryttaren" är det omöjligt att inte bli lite besviken. Men jag accepterar filmen för vad den är. Precis som Al Pacino kan Nicolas Cage spela över på rätt sätt. Det där galna agerandet har sin poäng, och speciellt denna gång. Mendez är förbaskat attraktiv men nånting är fel med hennes rollfigur. Varför har man gjort henne så korkad? Som helhet en okej serietidningsrulle. Svag trea!

torulf

Jag älskar Marvel-filmatiseringar. Det är lite konstigt, för jag är inte så förtjust i serietidningarna. En annan kategori jag gillar är motorcykelfilmer. Hur blir då giftemålet? Jodå, helt i min smak. Det här är en film för mig. Mycket Harley Davidson och många duktiga skådespelare. Otroliga specialeffekter. Att se Peter Fonda som gubbe i finkläder och berömma en chopper skickar vibbarna till Easy Rider. Cage är som vanligt briljant. Själva filmen startar lite långsamt. Först tänkte jag att det var en trea, för det var lite segt, men vid halvtid drog det igång. Andra halvan av filmen är en klar femma. Hade det varit lite mer tempo i början och lite mer frosseri i HD-ljud så hade det blivit en femma. Men nu nöjer jag mig med en stark fyra. Och hans onda hoj får mig att vilja spendera mer tid i garaget och mindre i soffan.

Bilbo_one

Hyfsad underhållning, men ändå rätt dålig film på hela taget. Svag 3:a

En helt oki Marvel film men ganska löjlig emellanåt. Ganska snygga effekter dock inte Cages skelettansikte, som ser sjukt tecknat ut.

madeleine_g

Helt okej film om man ser den för den verkligen är. Ren och skär underhållning och ingenting annat. Tyckte dock inte om effekterna ibland och kunde tycka att de faktiskt var ganska så fula. Inte Nicholas Cages bästa film precis.

alepantro

denna var så bra att jag inte ens kan beskriva det, det hände grejor hela tiden. SJUKT BRA

Sweet_Jenny

Mycket bra och skrämmande, underhållande film! Såg denna med nuvarande pojkvän!

Tia

Jag såg filmen på bio. Ville egentligen inte se den alls för jag trodde den skulle vara riktigt kass men den var mycket bättre än förväntat.
Nicolas cage var given för huvudrollen och han gör den bra.

Lite mycket datoranimering men annars helt ok.

Biopremiär: 2007-03-16

Ghost Rider: Spirit of Vengeance (2012)