Rent

Musikal:

Rent Köp filmen på CDON
Musikal:

Handling: Rockmusikalen Rent bygger på Puccinis klassiska opera La Boheme, och är en berättelse om en grupp bohemer som kämpar för att överleva och betala hyran där de bor i ett slitet kvarter i East Village i New York. Livet mäts enligt kärlekens mått, och de snudd på svältande artisterna försöker nå berömmelse och framgång samtidigt som de måste hantera fattigdom, sjukdom och hotet från AIDS-epidemin som sprider sig.

Regissör: Chris Columbus
Originaltitel: Rent
Taye Diggs
Jesse L. Martin
Rosario Dawson
Adam Pascal
Anthony Rapp

AntonT

Jag är ett stort fan av musikaler ända sen jag såg Lejonkungen på broadway för första gången (rekommenderas starkt), så jag kunde inte låta bli att tycka om Rent. Musiken är byggd för att spelas ut på scen och går därför inte helt hundraprocentigt ihop med skådespelandet i filmen, vilket förmodligen är en orsak till att den uppfattas som lite underlig stundtals. Skådespelandet är underbart, och för de som inte vet det så är det mestadels originaluppsättningen från Broadway-starten 1996.
Jag har själv inte sett Rent live, men den står nu mer på listan över musikaler jag måste se innan jag dör, för det är svårt att se den och inte vilja se den spelas ut på en scen.
Som musikal är Rent helt underbar och jag rekommenderar den starkt. Historien är gripande och den berättas bra, men det är något som fattas för fullt betyg.
För övrigt i mitt tycke kommer den bästa musiken sista timmen. De två första låtarna efter introlåten heter faktiskt "tune#1" och "tune#2" och är alltså en sorts uppvärmning för att sedan låta ensemblen släppa lös fullt ut; och som de gör det!!

Som tidigare nämnts, ser du en halvtimme av en film ska du inte yttra dig när människor faktiskt kommer in här för att få tips om filmer från folk som har sett HELA filmen.

Ajice

Det här är en storfavorit, ett fantastiskt sätt att ta upp många av dessa "problem" som denna film tar upp. Jag tycker så mycket om den att jag sett den flera gånger som live-musikal (på teaterscenen), musiken är underbar och jag berörs så av de bra karaktärerna och den underbara musiken.

Här tar allvarliga saker upp med humor och med glimten i ögat.

AntonT

Jag gillar den... lite, men tröttnar ganska fort.

En bra film med bra skådespelare och bra musik.

Chamillionaire

Skit bra film med skit bra musik.. bra story!

Emelie7

Én av de bästa musikalerna som jag sett. Jag verkligen älskar den, musiken, dansen, dialogerna och karaktärerna. Skådespelarna lever sig in i rollerna, speciellt Rosario Dawson, gillar inte Taye Diggs så värst mycket. Sevärd film. En solklar fyra.

Anspråkslös

När musiken är sådär i en film där den tar det största utrymmet kan inte helheten bli särskilt bra. Låtarna är intetssägande mestadels med undantag för några få utblommningar och arren är omärkliga.
Skådespelarensemblen är suverän men handlingen står och stampar i och man blir aldrig riktigt engagerad i karaktärena som trots misären alltid tycks ha ork för en smäktande rockballad

Biopremiär: 2006-02-24