Devil's Backbone, The

Devil's Backbone, The Köp filmen på CDON

Handling: Almodovar-producerad spökhistoria som utspelar sig under spanska inbördeskriget. Föräldralöse Carlos anländer till ett barnhem mitt ute i öknen. En odetonerad bomb har borrat sig ner på innergården och vittnar om farorna ute i landet. Men Carlos märker snart att även barnhemmet döljer sina hemligheter. En pojke är försvunnen och de andra barnen viskar om ´den som suckar´.

År: 2001

Federico Luppi
Fernando Tielve
Íñigo Garcés
Irene Visedo

En tragisk och gripande handling men jag kan inte påstå eller hålla med om att detta är en rysare..

Angelus

En mycket bra film med bra och tragisk handling, snygga scener, mycket bra skådespeleri,

Mattias15

En bra och ganska vanlig spökhistoria, men det som man misslyckas med är att föra ihop dem två olika historierna. Ena historien handlar om själva spöket, den andra historien om intrigen om guldet och de vuxnas problem.
Spännade och läskigt blir det inte så ofta, men tillräkligt nog för att hålla en kvar i soffan. Upplösningen av filmen misslyckas lite, man berörs inte när människor börjar dö.
Det man lyckas med är relationerna mellan pojkarna, det känns igenom äkta.
Budskapet och filosofin fattar jag inte riktigt, men känslan är skön hela filmen.
En stark trea

janne lindh

Spansk thriller med skräckinslag. Spännande, mycket välgjord, bra spelad och med utmärkta barnskådespelare. Lugnt, men sugande tempo. Något att studera för de blodiga skräckfilmsmakarna i USA.

Bra film som tyvärr inte skrämde. Det var mer drama och jag hade förberett mig på nåt annat. Får väl skylla på DVD-distributören som försöker få folk att tro det är en riktigt läskig rysare. Men en bra film ändå.

Crocodile

Väldigt bra skräck men den handla inte så mycket om Santi (Spöket) som jag trodde att den skulle göra.

Angelus

Mattias15

Det man lyckas med är relationerna mellan pojkarna, det känns igenom äkta.
En stark trea

kalles

Som en dålig julkalender fast med mer blod, ungefär..

Om regissören hade skippat spöket så hade jag fått se en dålig äventyrsfilm, med inslag Flugornas Herre-typ..

Bara en scen var lite läskig, resten var bara plastig och muppigt.. Känns som nåt en 12-åring slängt ihop..