Lysande utsikter

Lysande utsikter Köp filmen på CDON

Handling: Lysande utsikter skildrar den fattige och föräldralöse Pips väg från pojke till man — från fattigt småstadsliv till rikemansliv i London. Det är en väg kantad av ödesdigra ställningstaganden och möten med extraordinära figurer som alla på olika vis ska komma att påverka hans liv och forma honom som person. Det är en berättelse om att finna sig själv och sina egna värderingar. Huruvida dessa värderingar sen hjälper en att framgångsrikt leva i vår alltjämt mer komplexa värld är en av filmens huvudfrågor — en fråga lika aktuell idag som då.

År: 1946

Anthony Wager
Valerie Hobson
Jean Simmons
Bernard Miles

Mycket bra filmatisering av Charles Dickens roman.
Filmen är välgjord och välspelad och fotot är dessutom fint och stämningsfullt.
Alec Guiness gjorde här sin filmdebut.
En karaktär i Lysande Utsikter vid namn Miss Havisham, har flera likheter med karaktären Norma Desmond i filmen Sunset Boulevard.
Båda är förbannade på omvärlden för att de har blivit bortglömda.

Det här är en film som bygger på Charles Dickens novell med samma namn. Den första tredjedelen som skildrar barntiden är bäst, då den har en härligt kuslig känsla över sig. Tony Wager som den unge Pip tycker jag för övrigt påminner en hel del om Haley Joel Osment. Med tanke på att det är en film som spänner över lång tid så är den dock alldeles för ytligt berättad. Det blir inget särskilt djup hos Pip trots att vi får följa hans klassvandring från fattigt barn till en man av societeten. Bjuder stundom på skratt och nickscenen var hejdlöst rolig. Klart godkänd, men inte mer.

Bra filmatisering av Charles Dickens oförglömliga klassiker av David Lean som verkligen verkade uppskatta Dickens. Mills känns väldigt bekväm i rollen som en ung gentleman och som den unga Estella spelar Simmons väldigt bra. En film att kalla klassiker med all rätt.

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Surprisingly not a masterpiece, considering its being on 19 official top lists and a real classic movie! Good story though, not predictable. Francis L. Sullivan, the lawyer Jaggers, made the best acting. The nodding scene made a really good laugh.

Sofia92

Lysande utsikter är en väldigt fin historia och man måste hänga med i dialogerna ganska noga ibland för att kunna förstå filmen riktigt.
Jag brukar aldrig titta på så här gamla filmer,
men eftersom att den här boken av Dickens blivit så känd känns det konstigt om man själv upplevt något alls av Dickens... därför kunde jag ju inte annat än att se filmen eller läsa boken.
Det finns mycket detaljer i filmen och dialogerna kan vara lite krångliga. I början förstår man inte mycket och det känns inte som att det är nåt speciellt med den här berättelsen, men när filmen väl är slut och man får tänka igenom den är den verkligen bra. Nästan inget i filmen urartar sig som man tänkt sig och filmen slutar både sorgligt och lyckligt på samma gång.
När man väl har satt sig in i pojkens liv kan man inte dra sig ur.
Det här är en fempoängare för den som älskar långa, gamla och tragiska dramafilmer, jag är inte riktigt den typen...men en väldigt stark fyra kan jag dela ut utan att blinka.

Mycket bra filmatisering av Charles Dickens roman.
Filmen är välgjord och välspelad och fotot är dessutom fint och stämningsfullt.
Alec Guiness gjorde här sin filmdebut.
Båda är förbannade på omvärlden för att de har blivit bortglömda.

Filmen är svartvit