Romeo & Julia

Romeo & Julia Köp filmen på CDON

Handling: Familjerna Capulet och Montagne i Verona är bittra fiender sedan lång tid tillbaka. Därför tvingas Romeo och Julia smyga med sin förbjudna kärlek och familjernas hat får tragiska följder för det älskande unga paret.

År: 1968

Milo O'Shea
Michael York

Evenstar_92

Kom igen, är det bara jag som sett den här? :/
Trodde den var obligatorisk för alla skolelever ivf.
Aja, den är väldigt gammal på språket, drar ner min betygsättningen allra mest.
Sedan är det omgivningen, man ser klart i vissa scener att den är inspelad i en stuido, och en gång utropade jag "Vafan, granarna är ju av papper?!"
Nej, det var lite dåligt.
Men annars tyckte jag den var helt ok.

Cammie

Zeffirellis Romeo & Julia är ett mästerverk. Två unga, okända skådespelare flankeras av duktiga birollsinnehavare (t.ex. Michael York i en tidig roll) och tillsammans med ett välskrivet manus kan det inte bli annat än bra.
Många "tvingas" se den här filmen i skolan - som ett exempel på fin Shakespeare-filmatisering - och då visas ofta bara ett kort klipp, vilket är synd. För att riktigt kunna ta del av upplevelsen måste hela filmen ses.
Slutligen, för er som inte kan tänka er att se en Shakespeare-filmatisering rekommenderar jag Shakespeare in Love; en mjukstart för alla noviser.

Isabellet

Jag fatta inte ett skit vad dom sa, speciellt inte när vi blev tvingade i skolan att se den utan text. Det enda plus var att killen var lite söt.

gäsp... fan vad dom ska snacka hela tiden...

Evenstar_92

Kom igen, är det bara jag som sett den här? :/
Trodde den var obligatorisk för alla skolelever ivf.
Aja, den är väldigt gammal på språket, drar ner min betygsättningen allra mest.
Nej, det var lite dåligt.
Men annars tyckte jag den var helt ok.

Romeo & Juliet (2013)