Hokus Pocus

Hokus Pocus Köp filmen på CDON
2,0

Handling: Möt Gillian Holroyd (Kim Novak), Greenwich Villages mest förföriska häxa. Hon är mäktig och glamorös, men tycker att det är lite trist att häxor inte kan bli förälskade. Men de har lätt för att oroa sig… särskilt om deras älskare tillhör en annan kvinna!

Så när Gillian upptäcker att den snygge, nye grannen Shep Henderson (James Stewart) är tillsammans med en gammal fiende från gymnasiet förtrollar hon ögonblickligen den förvirrade förläggaren. Hennes lilla älskogsbesvärjelse tänder en glöd i Sheps hjärta, men den får också hennes eget att töa upp lite grann, vilket leder till kärlekskomplikationer som inte ens Pyewacket, Gillians tankeläsande katt, kan förutse.

År: 1958
Hermione Gingold
Elsa Lanchester
Janice Rule
Ernie Kovacs

Nä, en fantasy-komedi är inte riktigt min stil när det gäller Jimmy Stewart. Stewart var kanon, men i den här filmen får han aldrig chansen att briljera. Ett riktigt fånigt manus. Ska man se en film med Stewart (eller Novak för den delen), då ska man inte se den här filmen.

Jag älskar James Stewart, men inte ens han kan rädda den här filmen från en flopp. Bara att fåtal scener blir roliga och resten känns bara föråldrat och tråkigt. Kim Novak är charmig iofs, men Jack Lemmon hade jag förväntat mig mer av. Dock måste sägas att hans karaktär är svag.

Småtrevlig romantisk komedi som skiljer sig från vår tids rom-coms på ett antal punkter. Scenografin är väldigt tjusig, även om handlingen känns ojämn. Det övernaturliga temat är kul till en viss punkt, och blir sedan väldigt ansträngt. Med framför allt en överflödig karaktär som kanske bara är med för att fylla ut tiden, en övervägande obearbetad historia och en något klyschig avrundning utgör Bell Book and Candle en hyfsat stor besvikelse. Skådespelarna är dock bra – på senare tid har jag fastnat för James Stewart, och även Jack Lemmon är rätt skön.
“Well, it has to be around here somewhere, I looked it up in the directory.”
”All right, Shep, I grant you this place may be different, but must it be invisible?”

Hokus pokus 2 (2022)