Indiana Jones och de fördömdas tempel

Indiana Jones och de fördömdas tempel  Köp filmen på CDON

Handling: Harrison Ford dyker åter upp i rollen som den oövervinnerlige Indiana Jones. Äventyret börjar på en skum nattklubb i Shanghai 1935. Indiana utsätts för ett mordförsök men lyckas undkomma i sällskap men en nattklubbssångerska och medhjälparen Short Round.

År: 1984

Philip Tan
Dan Aykroyd
Dr. Akio Mitamura

Copyright Paramount Pictures

"Den enligt mig bästa Indiana Jones filmen."

Lagom med mystik, en hel massa spänning och en härlig Harrison Ford gör detta till den perfekta filmupplevelsen.
Den första Indiana filmen hade sin styrka i spänning och fart och sin svaghet i story och mystik. Här är det helt tvärtom, även att det blir en hel del spänning och action blir det också bra handling och bra mystik.

Att blanda in indiska gudar, seder och sekter i en Indiana Jones film är ett bra val. För man försöker gärna gräva mer i vad det handlar om, men det bästa är att "man vet att det finns", men "man vet inte mycket om det", och därför blir det spännande, för då har Spielberg fria tyglar inför filmen. För vi vet inte mycket om det det handlar förutom det vi bara hört i förbifarten, därför jonglerar Spielberg lite som han vill.

Nog om storyn. Musik är det man först lägger märke till i filmen. Det härliga titelspåret som dyker upp efter en stund får mig att slappna av och bara gräva ner mig i sängen/soffan och bara njuta av den underbara spänningen.

Härligt att Spielberg använt Jonathan Ke Quan som "Shorty", en underbar liten bifigur som lyckas få mig att skratta, flera gånger.

Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 4

Indiana Jones och de fördömdas tempel får en stark fyra. Bra kvalitet rätt igenom, perfekt äventyrsfilm med småkul humor. Det roligaste är Harrison Fords misstag som oftast avslutas med en att han suckar och ger sig upp på sadeln igen.

Bilbo_one

Steven har varit framme igen och skapat en odödlig klassiker. Måste ses, femman är solklar. Klart före sin tid denne Spielberg

losdrivaren

Bästa splatter filmen som finns! Blod blod blod

Sid

Bra film!
Den får en stark trea.

denna film ligger på plats 53 av 250 på min film lista

så jäkla kul film..trodde jag första la in ettan men hur som helst va denna skit kul

jag blandar ihop de tre indiana jones filmerna men jag har sett dom och dom är mycket bra så en stark 3a

madeleine_g

Jag tycker mycket om indiana jones filmerna, men som den arkeolog jag håller på och utbilda mig till så kan ja inte låta blir och samtidigt se felen. Livet som arkeolog är absolut inte alls som de vill få det att framstå som i filmen. Men det tro ja nog att dem flesta förstår, så jag försöker att bortse från det och ser det mer som en ren underhållning för det är vad det är. Harrison ford är perfekt i rollen som arkeologen Indiana Jones som alltid är ute på stora äventyr men precis som med en del av mina lärare så tro jag nog att han skulle trivas bättre bakom ett skrivbord skrivandes ett forskningsarbete än ute i fält.

Jag ger den här filmen en fyra för att jag tycker att den har ett stort underhållnings potential, det som sänker betyget är att den har en tendens att få arkeologin att framstå som någonting som den verkligen inte är och att den ibland kan kännas som ganska så klysché artad.

En -4 som film & i sin egen genre.

Taglines: If adventure has a name... it must be Indiana Jones. / The hero is back! / Trust him. / The man in the hat is back...

En spännande del denna del 2, av många ansedd som den sämsta delen (även av Spielberg, iaf innan del 4 gjordes).
Jag skulle vilja säga näst sämst, då del 4 får sämstaplatsen av mej.
Här vimlar det av äventyr, action, spänning, mystik, vackra Capshaw (gammal Fordmodell), exotiska miljöer/häftig scenografi, mycket bra musik (temat, igen), bra effekter *, bra skådespel av Ford och helt ok av Ke Huy Quan samt härliga oneliners då och då i replikskiftet.
Filmen har en självklar plats i DVD-samlingen bland de andra i quadrologin. Denna kan man se om många gånger.

Trivia: * Shots of mining-car roller-coaster ride were done with models and a 35mm camera modified to hold extra film. / The rope bridge used during the final fight scene was actually suspended up a couple of hundred feet across a gorge on location in Sri Lanka. Acrophobic Steven Spielberg would never walk over it, and had to drive a mile and a half to reach the other side. Harrison Ford on the other hand had no such fear, and would run across it at full speed. / In repayment for his having a cameo appearance in The Blues Brothers (1980), Steven Spielberg gave Dan Aykroyd a small role as Weber, the airport official.

Jakten på den försvunna skatten (1981)
Indiana Jones och det sista korståget (1989)
Indiana Jones och kristalldödskallens rike (2008)
Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)