Mortuary

1,2

Handling: En mamma flyttar med sina två barn till en ny stad för att börja om på nytt. De flyttar in i ett gammalt övergivet bårhus som mamman tagit över. Utanför ligger en misskött begravningsplats som ingen vågat besöka på många år. Det tar inte lång tid för den nyinflyttade familjen att inse att allt inte är som det ska med huset. Det verkar som någonting får bårhusets och begravningsplatsens döda kroppar att vakna till liv.

Regissör: Tobe Hooper

Price Carson
Adam Gierasch
Lee Garlington
Greg Travis

Efter att jag såg Tobe Hoopers Toolbox Murders hade jag inte mycket övers till karln. Förväntningarna på Mortuary var därmed extremt låga. Som tur var så var den här betydligt bättre. Filmen innehar några riktigt usla effekter och är många gånger lite väl fånig. Det är ändå en liten retro-känsla som sköljer över mig. Känns väldigt 80-tal och det kan nog vara ett medvetet drag. Hooper har gjort ett hafsverk, totalt ojämn men ändå ganska underhållande. Dan Byrd var klart bästa skådisen med en trovärdig karaktär.

"Tobe Hooper är en misslyckad regissör vars genombrott var Motorsågsmassakern, och det var inte en BRA film. Nu har han gått för långt."

Jag har inte sett mycket av Tobe Hoopers verk, och det vill jag inte heller. Motorsågsmassakern var Hoopers stora genombrott, en väldigt dåligt gjord film vars styrka var att chockera. Men det gör inte Hooper längre, inte ens för 30 år sedan hade den här filmen skrämt upp mig, inte som Motorsågsmassakern.

Filmen börjar bra och kör på en skön och ruggig skräckkänsla, det ser faktiskt VÄLDIGT lovande ut den första halvtimmen. Efter det övergår filmen till något helt annat, musik som inte passar, en drastisk förändring i storyn som förändrar allting och genomusla special-effekter samt smink.

Filmens "huvudrolls-monster" är som en rak kopia av Leatherface (Motorsågsmassakern) och är inte det minsta skrämmande, sen har Hooper slängt in zombie-liknande varelser som såg så löjliga ut att jag nästan vek mig av hånskratt. Men det fulaste är absolut datoreffekterna, tänk er de första filmerna där man började använda dessa effekter. Ja ett väldigt dåligt resultat. Det höjer knappast skräckkänslan, som förresten försvinner spårlöst efter en kvart.

Skådisarna är inget att hurra för i filmen, de verkar inte ens försöka, det hade inte jag heller gjort efter att ha läst manuset, som är störtlöjligt det med.

Ljud/Musik: 1
Manus/Handling: 1
Skådespelare: 1
Effekter/Foto: 1
Filmlängd: 1

Mortuary är helt klart en av de sämsta filmerna jag sett, detta var under all kritik, och inget jag personligen skulle rekommendera. Men om du är ett fan av usla filmer så är detta en kalkon för dig. Mortuary har inte en chans att få en tvåa, den är som borta för längesedan, det blir en svag etta, med minus. Usch..

Dags att ta fram sågen, Tobe Hooper har tappat stinget. Vilken enorm inte äcklig zombi skit smörja. Bland det sämsta jag skådat, finns det helt ärligt någonting med denna film som är bra? Helt värdelös, totalt meningslös. 2005 sämsta film alla kategorier.