Silent Hill

Silent Hill Köp filmen på CDON

Handling: Rose är orolig för sin dotter Sharon som går i sömnen, varje gång hon gör det så yrar hon om "Silent Hill", detta tycker Rose är konstigt så hon bestämmer sig för att åka till platsen. Trots sin mans varningar reser hon dit, ovetande om den lilla stadens mörka hemligheter. Ska hon finna kopplingen mellan hennes adoptivbarn och staden? Väl där så dröjer det inte länge förrän det börjar hända mystiska saker, hennes dotter Sharon försvinner spårlöst och mörkret har tagit över staden och dess invånare.

Regissör: Christophe Gans

Kim Coates
Jodelle Ferland

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

Savannah

Eftersom jag inte hade någon som helst nytta av de övriga betygsättningarna av denna film så kommer här mitt försök till konsumentupplysning. Tilläggas bör, att jag INTE har spelat dataspelet som "Silent Hill" är baserat på, och mitt eget betyg baseras på ett okej anslag, ett par okej scener och ett par hyfsade skådespelarinsatser.

Ni som vill få ut någonting av att se denna film bör:

1. Tycka att det är läskigt med övergivna hus och skolor.
2. Tycka att det är läskigt med taggtråd.
3. Stå ut med ett evigt springande.
4. Tycka att det är läskigt med fanatiska människor.
5. Klara er utan en logisk handling.
6. Tycka att det är läskigt med peruker à la Buttericks.
7. Gilla när Sean Bean får meningslösa roller (som alltid).
8. Gilla billiga datoreffekter och fult gjorda monster.
9. Gilla gråa bröst.
10. Gilla att hitta fel i filmer.
11. Gilla när hyfsat intressanta trådar i filmen inte följs upp.
12. Gilla att INTE bli skrämda av skräckfilmer.
13. Gilla hafsiga klipp som ska dölja billiga effekter.
14. Gilla när en film är sådär 45 minuter för lång.
15. Gilla "oväntade" (läs dumma) slut.

Ni som passar in på ovanstående kriterier: Se "Silent Hill" och njut!

kalles

Usel film, jag såg den igårkväll och kommer inte ihåg vad karaktärerna heter, det visar ju hur mycket jag kan relatera och känna med dom..

Jag hoppade till typ en gång, fast filmskaparna gjorde flertalet försök att skrämma mig..

Storyn var otroligt banal och urartade i en orgie med galna sektmedlemer och tråkiga actionsekvenser..

Lite cred åt dom softa skyltdockemonstren, men den ideén var säkert snodd direkt från spelet..

"Absolut Skräck.."

Detta är helt klart en av de ruskigaste filmerna jag sett på bio, och det är makalöst bra. Glöm alla sega mellan-sekvenser, här rullar det på, och det slutar aldrig. Inte en enda stund satt jag i biostolen och gäspade, filmen började kanske lite segt, men så ska det så klart vara.

För det är då som huvudrollsinnehavarna introduceras och det är riktigt bra gjort, jag hajade direkt vad det handlade om, för på bara 5 minuter visste jag det jag behövde veta. För er som spelat spelen kan jag varmt rekommendera filmen, för man hamnar lätt rätt i filmen, och man njuter verkligen av ondskans skapelser (skyltdockorna, "Pyramide-Head" osv.), speciell P-H som är riktigt ruggig i den här filmen.

Jag minns från Silent Hill 2 (spelet) där man ständigt jagades av den ondskefulla mannen med en plåt-pyramid över huvudet, det kanske låter larvigt, men tro mig, honom skulle ni INTE vilja möta i verkligheten. Tyvärr har man gjort en liten förändring i storyn, det är ju en spelfilm, så en liten förändring är nästan ett krav, bara för att man ska kunna skilja filmen från spelet.

I spelet är storyn ganska simpel, Rose åker till Silent Hill, hon tappar bort sin dotter, Rose letar efter henna. Och hon inser att staden inte är som andra småstäder, den bebos av total ondska. Detta har förändrats lite, tyvärr till det sämre, men jag tyckte ändå om det. Egentligen spelar det ingen roll, för Silent Hill's hjärta är inte story och karaktärer, det är ondskan. Som är fullkomligt perfekt på vita duken, bara efter en halvtimme tyckte jag det var riktigt obehgagligt och jag hoppades att det inte skulle bli värre, men jag hade fel, och jag älskade det.

"Detta är enligt mig den bästa "spel-filmen" hittills, för den är verkligen perfekt vid jämförelse."

Den följer handlingen någorlunda korrekt, den är minst lika obehaglig på film som på spel (fast stämningen är läskigare i spelet) och det slutar aldrig. Man hinner inte andas ut, inte en enda gång, för hemskheterna bara matas på hela tiden. Jag tycker Silent Hill är underbar och jag rekommendar den verkligen, gå helst och se den nu, för den var underbar på bio.

Ljudet var starkt och bra med metalliska ljud som känns igen från spelet, skådespelarnas insatser var oklanderliga, ljus och mörker fördelas suveränt och man lämnas kvar i biostolen med en klump i magen. Jag är ganska lättskrämd och tyckte det var jobbigt att se filmen ett antal gånger, dock är det inte den värsta skräckisen jag sett på bio hittills (The hills have eyes, Motorsågsmassakern), men lätt en av de värsta i alla fall.

Ljud/Musik: 5
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 5
Filmlängd: 4

Silent Hill är det bästa man kan se på bio just nu, om det är något man absolut INTE ska missa på bio så är det sköna skräckfilmer som Silent Hill. Det var speciellt skönt att få se Pyramide-Head som verkligen chockerade som han gör i spelet. Silent Hill går direkt upp på 20 i topp listan.

Detta är verkligen sjukt bra, gå och se den nu innan det är för sent. Det är inte den perfekta filmen, men helt klart en av de bästa jag sett. Bara för att det är en av mina favoriter behöver det inte betyda att den får det högsta betyget. Det blir en stark fyra till Silent Hill, för det är den verkligen värd och det är nära femman.

Silverpilen

En jättebra rysare! Gillar filmer som bygger på tv-spel. Såg filmen först innan jag spelade spelen. Nu har jag testat i princip alla Silent Hill-spel förutom det första. Och nu när jag har testat spelen så tycker jag ännu bättre om filmen, då det blir intressantare eftersom man vet hur spelen är.
Hur som helst så tycker jag mycket om denna film likaså spelen som den bygger på. Jag gillar ju rysare/skräckfilmer samt skräckspel. Både stämningen, mystikern och den psykologiska skräcken är suverän i Silent Hill! Och då menar jag både filmen och hela spel-serien! Tycker också att filmen är väldigt realistisk med tanke på att den bygger på en spel-serie. Denna film rekommenderas till alla som tycker om läskiga filmer. För er som inte har testat spelen och gillar skräckspel så rekommenderar jag även spel-serien!

Rymdis

Mycket snygg film. Klyschig under mellandelen av filmen, men tar sig mot slutet.

3- till en skräckfilm som börjar bra men som under filmens gång blir mindre läskig. Det blir alldeles för overkligt och det känns inte alls mystiskt. De får inte alls till den här rysliga känslan.

Den här filmen blir bara mer absurd för varje minut. Full av monster och helt onödigt trams. Löjlig och en waste of time. Se den inte (fast jag har inte spelat spelet, gillar man det så...)

tårtsmula

har inte helt lyckats fånga spänningen från spelet, men den är läskig och jag sitter nästan stel som en pinne genom hela filmen iallafall

tosslan

definitivt en av de läskigaste skräckisarna jag sett!

Hade inga höga förväntningar på denna filmen och tror inte man ska ha det heller, för om man gör en film på en av världens absolut läskigaste spel så kan man nog inte bli annat än besviken. Filmen va dock faktiskt bra och ganska läskig men inte alls i samma klass som spelet. Kul med igenkännande miljöer från spelet. Special effekterna va inget att hurra för men det va verkligen en film man va tvungen att tänka till på för det man ser i rutan är kanske inte det man tror det är. Silent Hill = Helvetet eller drömvärld?

Biopremiär: 2006-06-14

Silent Hill - Revelation (2012)