Cocktail

Cocktail Köp filmen på CDON

Handling: Ung, självsäker och ambitiös. Brian Flanagan drömmer om framgång som börsmäklare. Men mycket snart inser Brian att det ligger mer pengar i att servera drinkar, än vad han kan göra på aktier. Brian dras in i en värld av sex och lättförtjänta pengar. Karusellen går allt snabbare, och utan att kunna hejda den går han mot en katastrof.

År: 1988
Chris Owens
Justin Louis
John Graham

Copyright Touchstone Pictures

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: When he pours, he reigns. / They thought he was good, they were wrong... he was the best.

Detta är en klassiker för oss som växt upp med den och filmen är mycket bättre än vad jag faktiskt mindes den som, då jag nyligen (200911) såg om den för första gången på över 10 år. Den har klara kvaliteer.
Håller med Wildpalm: "Självklar 80-talsklassiker. Cruise i sitt esse med ljuvliga Shue vid sin sida. Man mår bra av den.", men lägger samtidigt själv till att det är en skön stämning i den, vackra miljöer och god sensmoral. 1980-talsnostalgi när den är riktigt bra.
Manuset är rätt välgenomtänkt. Musiken i filmen är fantastisk - hela soundtracket kryllar av bra låtar av t ex. Bee Gees och Bobby McFerrin, vilket blir en mycket stor del av filmen.
Cruise är som oftast riktigt bra. Shue kompletterar definitivt mycket övertygande. Och australiern Brown har jag aldrig tidigare sett i en bättre roll, även om han annars kanske är mest känd för F/X, Tai-Pan eller De dimhöljda bergens gorillor. Samspelet och kemin mellan dessa tre skådisar är klockrent och timingen i replikerna sitter som en smäck. Sköna repliker för övrigt.
Ja, detta hamnar med ett rungande ja i DVD-samlingen. Filmen både kan och vill man se om.
OBS: kul fakta här * !

Trivia: Brian and Doug's bartending skills are referred to as "flair bartending." John Bandy, a flair bartender, trained Tom Cruise for the film. / * This film is listed among The 100 Most Enjoyably Bad Movies Ever Made in Golden Raspberry Award founder John Wilson's book THE OFFICIAL RAZZIE® MOVIE GUIDE.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

OBS: kul fakta här * !

Fungerar att kolla på, även om det inte är något speciellt. Inget jag lägger på minnet, och inget jag ser igen, men underhållande för stunden. Godkänd helt enkelt.

Helt okej! Lite töntig men sevärd.

bra cruise film men den liksom inte lykas helt!

Essie

Tom är bra i den här filmen tycker jag, fattar inte varför ni tycker han är ocharmig? jag tycker han är ur charmig som helst ! :)
jag tycker att filmen var bra eftersom att den var inte som alla andra filmer. den får faktiskt en fyra av mig,

Sky_Pirate

Filmen handlar om... Absolut ingenting. Och Tom Cruise är lika stel och ocharmig som vanligt.