Nikita

Nikita Köp filmen på CDON

Handling: Under ett rån skjuter den aggressiva och drogade Nikita en polisman. Men i stället för att dömas till döden får hon träda in i den franska statens tjänst. Hon förvandlas från avtrubbad brottsling till sofistikerad yrkesmördare. Efter tre års stenhård utbildning slussas hon ut till ett vanligt liv, med ny identitet, men när statsfiender ska röjas ur vägen blir hon uppringd av regeringen. Nikita förälskar sig i en man som inte vet något om hennes förflutna, och när hon försöker förena sin cyniska verksamhet med kärleken hamnar hon i livsfara.

År: 1990
Joseph Teruel
Jacques Disses
Marc Duret
Patrick Fontana

Originell film med övertygande spel och spänningen finns där.

Dock lite väl oldschool för mig och fotot var inte särskilt imponerande.

Klar tvåa.

Cammie

En Luc Besson-film, vilket märks. Väldigt spännande, men mest sevärd är Jean Reno i originalversionen av The Cleaner - föregångaren till "Léon" (1994).

Grym intro, klassiskt Besson och det är aldrig fel. Rå och betydligt bättre än den amerikanska remaken och hård filmning som inte är i vägen. Reno är härlig återigen i en roll som inte alla skulle kunna hantera. Redan en klassisk historia som tåls att återuppleva, det råa är inte uppfriskande men lite annorlunda som passar bra i denna fullspäckade actionfilm.

sjukt bra flm detta..det trodde ja inte när jag såg den..dock e den väldig våldsam men väldigt bra

nietzsche

Ännu en av mina favoriter å en av Luc Bessons bästa filmer! Jag bara älskar karaktären Nikita som så härligt formade mig som 10-åring att uppskatta allt som radikal feminism heter! :)

Mycket brutal och våldsam film om den i början nedknarkade tjejen Nikita, men som sedan blir en mördarmaskin. Anne Parillaud är strålande i huvudrollen, hon har verkligen karisma.
Jean Reno är läbbig i en biroll som minst sagt galen hit man eller "städare".

Riktigt skön och skitig rulle av Besson, en ytterst intressant man som varierar stil med sina filmer. Besson lyfter fram filmen till en hög nivå via effektfulla shootout scener, tung musik och sköna karaktärer. Ex: Jean Renos stenhårda karaktär, som han dessutom gestaltar perfekt. Film i min smak, sevärd.

Black Cat (1991)
Kodnamn: Nina (1993)