Ronin

Handling: Vem som helst kan bli din fiende, bara priset är det rätta. En handfull män med liknande bakgrund har samlats i Paris, anlitade av en okänd man för att stjäla en väska med okänt innehåll.

År: 1998
Féodor Atkine
Katarina Witt
Bernard Bloch
Dominic Gugliametti

Filmen har tre klara plus i mina ögon. 1 - Biljakten håller världsklass och är riktigt skarp och underhållande. 2 - Bobby De Niro är med. 3 - Fina europeiska miljöer borgar för en bra känsla. Annars har manuset klara brister men filmen är ändå lite underskattad tycker jag. 3,5 i betyg.

Metall-Gutten

Riktigt bra film med ÄKTA action. Inga överdrivna explosioner eller orealistiska volter med bilar. Bra skådespeleri och snygga miljöer.

Detta är filmen för dem som inte gillar Hollywood-action...

Det här var en för mig okänd film med Robert De Niro i huvudrollen. Ganska bra historia som jag dock tycker är dåligt genomförd. Den tar liksom aldrig fart och blir inte så spännande som man hoppas. Filmen har ändå en del höjdpunkter och då framför allt biljakterna som är riktigt välgjorda och realistiska. I övrigt inget speciellt.

En typisk klar 3 som film & i sin egen genre.

Taglines: Your ally could become your enemy / Loyalty is bought, betrayal is a way of life... / Anyone is an enemy for a price.

En helt ok action-thriller som de hade kunnat göra ännu bättre. Visst är det coolt med hittills världens längsta biljaktscen (11 min?) och visst är den spännande, men filmen lyfter aldrig till högre betyg än detta trots alla stjärnskådisar och en snygg McElhone. Hamnar för en billig penning i DVD-samlingen.

Trivia: 80 automobiles were destroyed during filming. / A "ronin" is a samurai who is masterless. / Almost all scenes were shot on location with the exception of two scenes. / Three of the actors from this film played villains in 007 films: Sean Bean in GoldenEye (1995), Michael Lonsdale in Moonraker (1979) and Jonathan Pryce in Tomorrow Never Dies (1997).

Therold

Fånig rulle med dåligt manus och framförallt stora missar i logiken lite här och där. Visst, biljakter och action kan vara fina att se, men utan andra bärande element blir det bara pajas och ett tröttsamt tidsslöseri. Det finns i mina ögon ingen behållning av att se denna film och detta trots vanligtvis bra skådespelare. Det här måste vara en av de mest misslyckande satsningarna.

Arcadia

Grymt snygga biljakter. Säker regi och säkra skådespelare, och väldigt stilren. Nästan lite 70-tals känsla över det hela.

Fartfylld och spännande rulle som inte har några andra intentioner än att underhålla tittaren.
Man blir också underhållen, speciellt av de häftiga biljakterna. Intrigen var visserligen tunn, men det gjorde inte så mycket.

Metall-Gutten

Detta är filmen för dem som inte gillar Hollywood-action...

greendevils

bra skådisar riktigt bra action film

kaj08

Bra actionfilm. Intressanta skådespelare, men alla håller inte tillräckligt hög nivå.