Brutna blommor

Brutna blommor Köp filmen på CDON

Handling: En ung och idealistisk kines åker till USA för att föra fram sitt fredsbudskap. Han slutar dock som bitter och degenererad affärsägare i ett kinesiskt ghetto. När han möter den unga flickan Lucy, som han förälskar sig i, kommer dock hans livsvilja tillbaka. Lucy har dock en kraftig och våldsam boxare till pappa. Han super mycket, tar ut sina aggressioner på Lucy och hatar icke-amerikaner. När han får reda på att Lucy träffat kinesen blir han vansinnig.

År: 1919
Arthur Howard
Edward Peil Sr.
George Beranger
Norman Selby

Inte D.W Griffiths kändaste verk eller bästa, dock har det blivit ärkänt som det vackraste av honom. Håller med om att det är väldigt vackert och fint, och berättar tekninken är skicklig. Fotot är bra för sin tid med olika slags ljusfilter vilket skapar bra känsla. Det ända som inte tilltalade mig speciellt mycket var manuset vilket resulterar att den får en stark trea.

Jag beundrar den här filmen och blev helt begistrad av den. Hade bara sett D.W. Griffiths Birth of a Nation innan och fick inget vidare tycke för regissören men den här filmen berättar en otroligt sorglig och vacker historia med bra regi. Blev dessutom förälskad i Lillian Gish efter att sett den!

Första långfilmen jag ser av D.W. Griffith. Den är rätt ok. Lillian Gish är bra. Hon blev för övrigt 100 år gammal och gjorde sin sista film 1987.

Filmen är svartvit