Jazzsångaren

Jazzsångaren Köp filmen på CDON
Musik:
Musikal:
2,0

Handling: Jakie Rabinowitz, son till en judisk kantor, vill bli jazzsångare mot sin faders vilja. Jackie rymmer hemifrån som ung och tar sig artistnamnet Jack Robin. Han lyckas bra inom artistvärlden, men familjen fortsätter insistera på att han skall följa sin faders spår.

Den första filmen i ljud.

År: 1927
Eugenie Besserer
Otto Lederer
Robert Gordon
Richard Tucker

Tråkig film med en tråkig story. Hade kunnat bli bättre men känns bara utdragen och poänglös.

Kul att ha sett den första talfilmen. Visst är den intressant ur ett filmhistoriskt perspektiv, men det är bara att erkänna att denna inte håller längre. Jag kan inte bli imponerad av en 82 år gammal film. Visst finns det några få undantag, men det är inte många. Historien är sentimental och smetig. Klichéerna staplas på varandra och man blir lätt uttråkad.

Filmen är till större del en stumfilm som bitvis inehåller dialog/monolog, oftast i samband med scenuppträdanden eller sånger som spelades in. Annars är filmen ganska klassisk i sin tematik, välja mellan karriär och familj. Filmen i sig är ganska underhållande och med tanke på att det var första ljudfilmen så var filmen väldigt bannbrytande.

Filmen är svartvit