Dolt hot

Dolt hot Köp filmen på CDON
2,3

Handling: Georges, som är programledare för ett populärt litteraturprogram på TV, börjar helt plötsligt få videokassetter på posten. Någon filmar honom och hans familj i smyg från gatan där de bor. Han har ingen aning om vem som kan ha skickat dom. Varje kassett som kommer blir mer och mer personlig och antyder att avsändaren har känt Georges länge. Georges och hans familj känner sig hotad, men eftersom inget direkt hot uttalats kan polisen inte göra någonting...

Regissör: Michael Haneke
Originaltitel: Caché
Alternativ titel:Hidden
Alternativ titel:Niente da nascondere
Ursprungsland: Frankrike, Italien, Tyskland, Österrike
Daniel Auteuil
Juliette Binoche
Maurice Bénichou

Filmen lever inte alls upp till mina förväntningar, utan den känns bara seg, ointressant och osammanhängande. Den består av en massa lösa trådar som aldrig knyts samman. Haneke bygger upp och bygger upp, men kommer aldrig till någon poäng.

För nu så får filmen en kanske inte så rättvis etta... eller så är det precis vad den förtjänar. Det är inte ofta som jag är förvirrad efter att ha sett en film, men den här gör mig både förvirrad och osäker över betyget.

Moonlighting

2005 års bästa film. Ihop med Pianolärarinnan är detta regissören Michael Hanekes finaste stund. Dolt hot verkar till en början inom den traditionella thrillergenren, vilket den redan där gör så oerhört mycket bättre än sina föegångare i samma genre, men utvecklas till till en arg uppgörelse med Frankrikes befläckade historiska skuld gentemot Algeriet. Filmen lyckas trots metafysiska övertoner att kännas starkt verklighetsförankrad där det lurande "hotet" aldrig upphör att kännas påtagligt och réellt. Filmen formligen kokar av svinförbannat patos samtidigt som den aldrig tappar sin kontrollerade form. Tempot är långsamt men varje scen är så laddad att filmen känns balanserad och tät. Trots sin stundtals förvånandsvärda saklighet i ämne känns den allegorisk och filmens innboende teman får en universiell karaktär. Genomförandet är moget, värdigt och stramt som få filmer lyckas vara idag. Haneke har en förmåga att "skriva i sten" med kameran; där han placerar den är det enda rätta stället den kan vara på. Han vänder på filmkonventioner och dekonstruerar den ofta trötta och utnötta thrillergenren och gör det till en spelarena för egensinniga idéer. Han gör även det smarta draget att helt utesluta användandet av filmmusik vilket snarare förhöjer känslan av obehag. Dolt hot är rakt igenom lysande och tröskelhöjande filmkonst.

Helt klart en spännande och nervig rulle som engagerar tittaren. Den har några intressanta twister och bra skådepeleri.

Okej film mestadels, men sjukt dåligt slut, man fick ej reda på det hela filmen gick ut på och det gjorde mig besviken. Stark etta.

Venschla

Lite för dålig för att vara bra
Lite för seg för att vara snabb
Lite för ospännande för att vara spännande

Ganska jobbig och förvirrande och alldeles för lång,men annars bra skådespeleri och handling.Svag tvåa.

Dan banan

Ledsamt nog kan jag inte dela ut ett högre betyg än en stark etta till Dolt hot.
Filmen har en rätt intressant handling och visserligen hyffsade skådisar, men vi förtjänade mer spänning än det vi fick.
En del scener är färgstarka, men detta kompenseras av ett snärt och blekt slut.
De är mycket som inte stämmer överens med en lyckad film om jag säger så.

Ännu en film där skaparens tankar förblir oföljbara.
Detta kunde mer än gärna få byggas ut.

jagjagjag

Blev grymt besviken på denna filmen faktiskt, tyckte den var seg och lång.