Mandomsprovet

Mandomsprovet Köp filmen på CDON
3,7

Handling: En ung man som just har blivit klar med skolan vet inte riktigt vad han skall göra med sitt liv. Han förförs av en kvinnlig bekant till föräldrarna, och tillvaron blir snart mycket komplicerad.

År: 1967

Norman Fell
Alice Ghostley
Marion Lorne
Eddra Gale

Det här är en smårolig film med Dustin Hoffman som vilsen nyutexaminerad student. På några ställen känns den briljant och på andra känns den ack så slarvig och klyschig. Framför allt blir Elaine en ganska platt karaktär som saknar trovärdighet. Bra musik, även om den blir ensidig då det uteslutande är Simon & Garfunkel-låtar. Slutet är klassiskt och jag gillade det skarpt.

Khori

En sevärd film med vissa bra scener (tex där bilder på Benjamins ansike växlande klipptes med Mrs Robinsons nakna kropp i början av filmen), men jag kunde störa mig på hur den var filmad i många scener. Historian var provocerande på sin tid, men ganska dålig idag. Musiken av Simon and Garfunkel är mycket bra men passar inte riktigt in överallt.

partyfanta

Min topplista. Dustin Hoffman är en av mina favoritskådisar och Simon & Garfunkel ett av mina favoritband. Handlingen är kopierad i oändligt många filmer nu för tiden.

Riktigt seg handling fast en del minnesvärda detaljer i filmen överlag.

Khori

Hoffman i sitt esse, var väl biljetten till riktig stjärn status. Annars är den fylld av komik och sexuellt eggande scener. En rätt soft film som är väldigt lätt tillgänglig. Simon & Garfunkels musik är bra f ö.

Dustin Hoffman gjorde i denna film sin första huvudroll. Han är bra, men Bancroft är ännu bättre som Hoffmans sexuellt utmanande älskarinna.

Jag kunde lika väl ge filmen en svag fyra, men väljer en stark trea istället. Detta pga. en persoligt känsla att filmen är lite "bra för sin tid".

Med det sagt så är filmen väldigt bra och håller än idag. Specielt slutscenen där han står och vevar med korset är hysteriskt roligt. Sen så finns det underbar musik i filmen och skådisarna gör bra insatser.

Jag måste ändå tillägga att det här är ett måste för alla filmälskare. Och den har en speciell charm i sig.

tennisemme

Den här filmen är för härlig. Dustin är rolig på ett naturligt sätt (nån mer än jag som tycker att Ross i Vänner påminner mycket om honom?). Självklart bra musik också! Mrs Robinson.
Och ja, den slutscenen har nog kopierats otaliga gånger. Såg den i Simpson för inte så längesen faktiskt ^_^