Med satan i hälarna

Western:

Med satan i hälarna Köp filmen på CDON
Western:
4,0

Handling: Franco Nero är Keoma, en tuff och brutal revolverman. Han återvänder till sin hemstad och upptäcker att den styrs av den hänsynslöse gängledaren Caldwell som till sin hjälp har Keomas tre halvbröder.

År: 1976
Regissör: Enzo G. Castellari
Originaltitel: Keoma
Alternativ titel:Keoma - han kom för att hämnas (USA)
Alternativ titel:The Violent Breed
Ursprungsland: Italien
Längd: 01:45 (Italien), 01:37 (Norge)
Franco Nero
Woody Strode
William Berger
Donald O'Brien
Olga Karlatos

Har lite mixed-feelings över den. Soundtracket är verkligen udda för en westernfilm men har en viss charm. Från att i början ha stört sig lite på det så tyckte jag att det passade bra mot slutet. Just landskapsmiljöerna passar till musiken. Sedan är det lite väl mycket onödigt snack emellanåt. Men den blir bättre och bättre tycker jag. Lite sköna slowmotionscener, folk som blir skjutna med pilar mitt i eldstriderna, knivar i ryggen och annat smått och gott gör den underhållande sista 30. Nero ser ut som en blanding mellan Jesus och en ovårdad mexare. Kultige Woody Strode är hård som vanligt. Pendlar mellan en trea och fyra i betyg.

Nero ser verkligen ut som en blandning mellan Jesus och en hippie. Musiken växer mer och mer (låter som två knarkare som sjunger) och filmens slowmotionscener är bra gjorda och sköna att titta på. Svårt att bestämma mig för en stark trea eller svag fyra...

kalles

Rätt så typisk och stilren pastarulle, med karaktärer och miljöer som har setts flera gånger tidigare..

Men precis som sig bör i en bra sådan här western så är den där sköna, skitiga känslan där, och Keoma är grym med sin bara överkropp under rocken och sitt yviga helskägg..

Musiken och actionsekvenserna är rätt speciella, lite halvmysko sådär..