Säg att du älskar mig

Ungdom:

Säg att du älskar mig  Köp filmen på CDON
Ungdom:
2,5

Handling: Femtonåriga Fatou är utåt sett kaxiga tjejen i skolan men är på insidan osäker och i stort behov av bekräftelse. Desperat söker hon kärlek från sin omgivning och spelar på sex för att få det. Efter ett fruktansvärt övergrepp vägrar Fatou erkänna för sig själv och sin omgivning av något har hänt. Till slut hinner sanningen ikapp henne och Fatous liv rasar samman.

Regissör: Daniel Fridell
Originaltitel: Säg att du älskar mig
Ursprungsland: Sverige, Finland, Island
Ndey Nije
Anton Raukola

Copyright Noble Entertainment

playmate

Blir riktigt, riktigt förvånad när jag ser att vissa personer har gett den här filmen en trea eller fyra, kanske t.o.m så mycket som en femma, och försöker då förstå hur dessa människor tänker. Bra film med bra tema, visst - jag tycker också att våldtäktstemat är bra, men ska man göra en så pass tung och allvarlig film krävs det mycket, mycket mer än vad som fanns i den här filmen.
Håller med Lepre, de usla skådespelarna i Säg att du älskar mig, är inte ens värda att vara med i någon satirfilm, jag tyckte att det var pinsamt dåligt! Näst efter skådespelarna kommer replikerna, tycker inte riktigt att något hänger ihop med något anna, och det blir bara för överdrivet till slut. Jag stör mig på vissa personers relationer med varandra, som Fatous och Abbes - vilket radarpar!

Det som gör en film bra är skådespelarna, replikerna och manuset. Säg att du älskar mig hade inte skådespelarna, inte replikerna och bara ett halvdant manus.
Se filmen igen, inspektera varenda liten del i filmen och se sen om du verkligen skulle ge denna "succéfilm" en femma!

djerryg

Jag måste tyvärr sätta en etta i betyg på den här filmen, som skulle kunna gjorts så mycket bättre. Skådespeleriet är botten och jag tycker bara allt känns frustrerande när man kollar på filmen. Vissa scener är gripande men det går snabbt över till att vara löjligt istället. Jag tyckte det var en plåga att se tyvärr.

martin88

Svårt att betygsätta filmen. Ämnet är oerhört viktigt och denna film kunde blivit riktigt bra, men istället blir det i stora delar väldigt dåligt. Det beror till störta del på att skådespelarna är dåliga, och till och med riktigt dåliga i vissa fall, vilket gör att filmen inte blir alls lika trovärdig! Några delar i filmen är ändå berörande och det är de som räddar filmen från ett underkänt betyg!

Med tanke på att sju rätt stora svenska tidningar har givit filmen fyror och femmor som visas på filmens DVD-omslag samt att Haddy Jallow vann guldbagge (juryn måste fått hjärnsläpp) så hade man ju en del förväntningar. Men seriöst... WTF! Den är mestadels så korkad att man blir förbannad. De ologiska replikerna och dåliga skådespelarna gör nästan filmen komisk och det är inte okej med tanke på filmens starka tema och att den i ett antal scener verkligen visar den mobbning och ondska som idag florerar i våra skolor.

Få ljuspunkter i denna misslyckade och typiskt svenska film. Fridell är en sjukt ojämn regissör. Se hellre hans mästerverk Under ytan. Var inne på en etta ett tag men jag låter den få en tvåa då den till vissa delar tydligt visar den obehagliga och allt så viktiga sanningen om många ungdomars vardag.

Få bra svenska filmer görs. Både ang. manus och regi men framförallt skådespelar viss. Det är sällsynt med trovärdiga svenska skådespelare. Denna filmen tycker jag faktiskt har det (jag kommer inte ihåg om alla var trovärdiga...) men tyvärr så gillar jag inte manuset och filmen andå.

när jag såg denna på bio för länge sen vart jag förbannad..det e ingen film jag har sett som ja har blivit så förbannad på efter..den här filmen e inget för dem som e känsliga..för den e rå...det e allt jag kan säga..men jag tyckte den här filmen va ändå bra

Mjaa...det så kallade skådespeleriet är knappast särskilt bra, men filmen är ändå rätt omskakande. Stark tvåa.

Isabellet

Skådespelarna var ganska b, men själva storyn var gripande, föll några tårar på slutet.

Alldeles för enkel gjord film, får aldrig in filmkänslan i skallen under dom här 1h och 35 minuterna.

Shadowplay

Jag tyckte den var lite jobbig att se på, men intressant att se hur det kan gå för någon som blir våldtagen. Hemskt.

Biopremiär: 2006-08-25