Get Rich or Die Tryin'

Get Rich or Die Tryin' Köp filmen på CDON

Handling: Marcus är en gangster och små handlare som får en chans att omvärdera sitt liv och sina värderingar. I musiken finner Marcus ett vapen mot det liv han lämmnat bakom sig och en inspration att skapa en ny tillvaro. Men han inser att han kommer att ställas till svars inför både gamla och nya vänner. Till slut måste han välja sida.

Regissör: Jim Sheridan
Bill Duke
Mpho Koaho
Russell Hornsby
Joseph Pierre

Copyright United International Pictures AB (UIP)

En delvis självbiografisk film om 50 Cents liv, en alldeles träffsäker och trovärdig bild målas upp inför mina ögon i takt till den dunkande musiken och ljudet av pistoler... Ja, så kan man sammanfatta Get rich or die tryin', för det är i stort sett vad den handlar om. Det hade jag tänkt mig redan från början och jag påminde hela tiden mig själv om att den var "delvis" självbiografisk, därför blev den överdriven och typisk vid många tillfällen. Icke desto mindre betyder det att filmen var bra och annorlunda, nej nej, detta är en tung ganster-film som skiljer sig lite från mängden, om man inte helt kopplar den till Eminems självbiografiska 8 Mile. Den filmen är väldigt lik denna, bara att det är mer ös i Get Rich, och mer sång i 8 Mile...
Då föredrar jag faktiskt 8 mile. Men Get rich satsar mycket på story och trovärdighet hos karaktärerna. Det var faktiskt lite skönt att de dämpade på musiken, då jag inte lyssnar alls på Hiphop, även om musiken är helt okej, som i den här filmen. Curtis Jackson är någorlunda bra i sin roll och det kan inte ha varit svårt att spela den eftersom han egentligen spelar sig själv. Han var bra med tanke på att han debuterar som skådespelare. Dessutom fanns det verkligen många sidokaraktärer som spelade roll i filmen och de var man tvungen att memorera. Det var en positiv upplevelse att få se den här filmen, den fångade mig verkligen och jag litar fullständigt på storyn, som vid vissa tillfällen var superb men vid andra lite lam. Det blir en svag trea till Get Rich and Die Tryin'.

fantastisk story och 50 cent gör en underbart bra roll

daahniel

helt okej film , sevärd

Sämre än vad jag förväntat mig och ganska seg filmen igenom. Men musiken klagar ingen på och samtidigt intresant att se vad Rapparen 50 cent gått igenom. Men inte som jag förväntat mig, klar tvåa.

andreas_96

den var mycket bra och man ser vilket liv curtis jackson egentligen har gått igenom

Dan banan

Trodde att det skulle vara bättre dukat.
Jag tycker man kunde bearbetat det här bättre, och speciellt med tanke på att man bär 8 mile som en konkurrent. Dialogenra och manuset är förvisso utpunkterade med händelserna kring 50 cents liv, men man kunde ha lagt ner betydligt mer tid. Dialogerna känns i mina ögon mycket tomma och det tar död på minst lika mycket spänning som det föder upp tråkighet. Det är för enkelt och mer färg behövs för att den här filmen ska bli något.

Jag anade oråd redan första gången jag fick höra om filmen, men 50 cent har ialafall fått sin egna film nu och jag hoppas han och hans samtliga fans är nöjda, dock behövs här mer för att en person med riktig smak skall uppskatta det.
För tunt laddat, en stark tvåa.

darinio

Snälla nån få den här dåliga 50 cent ellr vad än han heter sluta. Var bara tvungen o se denna film och det blev precis som ja förväntat mig. Total Katastrof. 50 cent ellr Curtis som han heter är hemskt dålig i denna film och som skådespelare. Att denna regisör äns ställde upp på detta är konstigt, men om man tänker efter så känade dom en del på denna skitfilm.

Men men hehe=) filmens "coola" replik kommer när curtis farfar ska få honom på bättre vägar då svarar 50cent: No granpa im a gansta. Löjlig, dålig, kass, bad hehe kan fortsätta i en timma.. men betyget blir en svag 1:a

miox

den här filmen är bästa hiphop filmen jag har sett dom som sejer att de n är dålig mår inte bra

Biopremiär: 2006-04-28