Prairie Home Companion, A

Musik:

Prairie Home Companion, A Köp filmen på CDON
Musik:
2,4

Handling: Vi får ta del av vad som händer backstage på en av USA:s mest kända radiostationer, där sista avsnittet av varietéshowen "A Prairie Home Companion" ska sändas. Allt är verklighetsbserat och det riktiga radioprogrammet leds av Garrison Keillor som här har skrivit manus och spelar sej själv.

Regissör: Robert Altman
Lily Tomlin
Tim Russell

Copyright Scanbox

Scary miss Mary

Ganska löjlig film om en direktsänd radioshow. Själva upplägget är bra men det blir bara tråkigt. Skådespelarna är inte trovärdiga.

IWantItThatWay

Mysig och rolig film. Känns lite gammeldags = bra! Minus för att den är lite halvtråkigt för att de bara är ett radioprogram som de sjunger i hela tiden, men man förstår ändå budskapet som är bra!

OhLinis

En halvlöjlig amerikansk film om en radioshow. Hela filmen kändes först lite oseriös i sin känsla men den lämnar en ändå inte oberörd. Den kanske tycks lite halvlöjlig men om man sätter sig in i handlingen så har den ett viktigt budskap. Sevärd, men bara om du är beredd att verkligen ge den en chans. Den kan till och med behöva två chanser för att verkligen komma till sin rätt.

En -3 som film & i sin egen genre.

Taglines: Radio like you've never seen it before. / Live every show like it's your last.

En helt ok film som, precis som baksidan förklarar på DVD'n, ger en en mysig känsla av välbehag då man sett klart den.
Ska tillägga att jag var förberedd på hur Altmans filmer brukar vara på ett ungefär då jag såg denna. Men det finns klart humor och värme i denna lite, lite stundtals småsega historia. De har dock gjort en bra klippning och filmen är lagom lång.
Jag kan förstå varför många ungdomar och/eller unga inte gillar denna sorts film, så egen och lite speciell som Altman gör den.
Mycket (!) bra musik (soundtrack) som de sjunger och spelar in live där på scenen *. Detta soundtrack, även om det har en del religiösa undertoner då och då, måste jag bara ha. Och att Lohan kunde sjunga så bra visste jag inte - coolt. Förvånansvärt vilken bra röst radioprogramledaren också har - han ser ej ut som en sångare på nåt vis (?).
Nej, denna film var inte tråkig att se. Det är bra skådespelare med bra inlevelse. Detta till trots hamnar den inte i min DVD-samling, utann denna räcker för mej personligen att se en gång. Lyssna på musiken som tillhör kan man dock göra hur många gånger som helst.

Trivia: Originally, Robert Altman didn't like the character of the Dangerous Woman and reduced her role significantly. Virginia Madsen was able to convince him otherwise. / Shot largely on-site at the Fitzgerald Theater in St. Paul, Minnesota, the home of the actual A Prairie Home Companion radio show. / Garrison Keillor has been broadcasting the real Prairie Home Companion for 30 years. / * All the music was recorded live. Instead of pre-recording their parts in studio sessions, cast members performed live in the theater, singing and playing their own instruments.

Scary miss Mary

Biopremiär: 2006-09-08