Poseidon

Poseidon Köp filmen på CDON

Handling: När en gigantisk våg träffar ett lyxkryssningsfartyg mitt ute på Nordatlanten, tvingas en liten grupp passagerare tillsammans kämpa för sin överlevnad.

Regissör: Wolfgang Petersen
Kelly McNair
Stacy Ferguson
Gabriel Jarret

Copyright Sandrew Metronome

En mycket spännande och intensiv film. Man gjorde dock sitt bästa för att kamouflera bristen på handling med oavbruten action. Det enda riktigt negativa jag kan komma på är i så fall att fokus läggs på specialeffekterna och inte människorna. Hade man lagt ner mer tid på att lära känna karaktärerna skulle Poseidon kanske ha kunnat få en fyra. Det hela kändes stundvis tjatigt och förutsägbart.
"Does that work much? The tentative mention of a husband I'm supposed to correct, even though you clocked my wedding finger twice already."

Levish_

Som en remake av Titanic med undantag för känsla och handling, vilket det är ont om. Välgjord och skådespelarna gör sitt jobb snyggt, dock känns det som att det knappt finns nån vidare handling att tala om. Man får följa en liten grupp på deras jakt efter en väg ut. Mer än så är det egentligen inte och det blir ganska entonigt när de stöter på problem efter problem som alltid går att lösa tackvare de "stora grabbarna" . dock värd att se på grund av special effekterna.

Hanes

Jag kan förstå att Wolfgang Petersen verkligen gillar att göra sådana här filmer, han har ju haft erfarenhet från andra filmer han gjort som t.ex. Das Boot och Den Perfekta Stormen.Men även om det här är en rätt bra film så är det en av Wolfgangs lite sämre filmer. Det som är bra med filmen är väl att skådespelarna är okej, spänningen är på topp nästan hela tiden och att specialeffekterna är skitbra. Musiken är också väldigt bra. Ta t.ex öppningsscenen när man får se hela skeppet är mycket skickligt filmad kombinerad med fina effekter och perfekt musik. Jag gillar också klaustrofobinkänslan i delar av filmen, fast dom som lider av det här bör nästa inte se filmen eftersom det inne håller scener där man ser hur folk drunknar och att dom fastnar i en trång ventilationstrumma medans den fylls med vatten. Det som är dåligt är att allting händer så snabbt. Båten börjar sjunka redan efter 10 minuter. Filmen kunde gärna varit kanske 20 minuter längre så att man kunde få känna skådespelarna lite mer. I Den Perfekta Stormen är det mycket bättre eftersom där börjar det hända saker kanske efter 45 minuter. Slutet var kanske ingen höjdare heller. Men mitt betyg blir ändå en mycket svag fyra, också för att jag gillar just Wolfgangs filmer..

Bottennapp som blir sämre och sämre. Spännande vid första titten dock.

stilis

En lyxkryssare får vara med om en oväntad vändning på sin ljungfruresa. Passagerarna får en chock ombord.

En himla bra katastroffilm med häpnadsväckande och spektakulära special-effekter som man inte har sett tidigare filmer.

Wolfgang Petersen är duktig att regissera denna typen av film. Han gör det på sitt sätt som blir enastående.

Måste ses!!

Man har sett det för och man vet hur det kommer sluta. Jag hatar det inte, det är lagom spännande och lagom töntigt. Knappast världens mest begåvade skådisar. Inget jag rekommenderar att köpa men går den på TV så!

Christiian2

Rätt så bra action men kunde gjorts mycke bättre.

oscarloveamanda

Var ettag sedan jag såg den här filmen, men filmen håller en medelmåttig poäng. Inte skitbra, inte skitdålig.
De intensiva och långa stunderna som bara blir fyllda av action kan stundvis bli lite väl tjatiga men filmen i sig är bra gjort.
Jag som själv har liet skräck för att åka med stora båtar kanske inte har något med detta att göra men filmen får en 3:a för att den blir lite väl tjatig, men början och slutet på filmen är det bättre. Mittendelen av filmen kunde delvis ha gjorts bättre, lite mer effekter, kanske haft någon liite mer intressantare handling.

Trodde faktiskt filmen skulle vara sämre än va den faktiskt va, visst va den lite förutsägbar och klyschig men det är ju katastroffilmer. Dock så hade jag lite Titanic i huvudet när jag såg denna så självklart va man lite besviken under filmens gång. Snygga effekter, bra skådespelare och ganska underhållande film tycker jag ändå.

Ordinärt Hollywood bullshit. Vi bjuds på mängder av slitna klyschor och ett manus som är under all kritik. Undvik!

Biopremiär: 2006-06-26

SOS Poseidon (1972)
Poseidon Adventure, The (2005)